Super Six Sunday: Series to catch up on

Eftersom Super Six Sunday var så roligt att göra sist och då det är söndag igen så kommer här en ny. I veckan så är det ”Series to catch up on” och engelska bokbloggen Bewitched bookworms, grundaren bakom Super Six Sunday, beskriver temat så här: ”It happens to all of us. You read a book and then have to wait a year for the next in the series to come out. Then the book is finally published, but something keeps you from picking it up for one reason or another. ”

1. A Song of Ice and Fire av George R.R. Martin.

Jag skäms, jag skäms, jag skäms. Jag har ännu inte läst ”A Dance With Dragons”. Jag ska göra det, men det blir att jag skjuter upp det hela tiden. Tycker inte att det är rätt tid, är rädd för att bli distraherad av annat och att läsningen inte ska bli så perfekt som jag vill att den ska bli. Fy skäms Sara.  Att jag har boken som inbundet gör det ju inte enklare, inte den lättaste boken att ta med sig till stranden precis.

2.  Vampire Academy av Richelle Mead.

Jag älskar Vampire Academy-serien, men har ännu inte tagit mig för att läsa ”Spirit Bound”, fastän den sägs vara den bästa boken i serien och fastän fjärde boken slutade så lovande. Mitt mål är att ha läst ut de två sista böckerna innan filmen kommer. Det ger mig ca ett år.

3. Delirium-trilogin av Lauren Oliver.

Gillade ”Delirium” skarpt, men har inte ens beställt bok nummer två än. Måste tas och göras snarast.

4. The Farseer Trilogy av Robin Hobb.

Läste ”Assassin’s Apprentice” förrförra hösten och blev överförtjust. Köpte hem bok nummer två, men – ni märker nog av mönstret – har inte läst den än. ”Royal Assassin” står orörd i bokhyllan och väntar. Kanske får läsas på stränderna i Dominikanska republiken under jul.

5. Southern Vampire series av Charlaine Harris.

Nu när serien har avslutats så borde jag ta och läsa de fyra sista böckerna. Jag tog en paus efter ”Dead and Gone” för att jag hade fått lite för mycket på alldeles för kort tid och var inte lika förtjust i böckerna pga överdos. Vilket är ironiskt med tanke på (spoiler) att Sookie äntligen blev tillsammans med Eric.  Fyra böcker borde inte ta så lång tid, eller hur?

6. Outlander-serien av Diana Gabaldon.

Tantsnuskvarning. Men efter att nyligen ramlat över nyheten att boken ska bli tv-serie så vill jag fortsätta min läsning. Tröttnade någonstans där Jamie och Claire lämnade Skottland och begav sig till Amerika. Tror fortfarande jag har kvar mitt bokmärke i ”Trummornas dån”. Bara att fortsätta då alltså?

10 tankar om “Super Six Sunday: Series to catch up on

  1. I have Game of Thrones on audio because I just didn’t see myself reading a book that long. I’m not afraid of long books, but you have to really commit to something like that. It’s not something you can stop and pick up again. So I understand why you haven’t picked this one up. Maybe on vacation?? Or during a snowstorm?

    I have the complete Delirium series and haven’t even opened the books. So I don’t know why I haven’t started yet. My first reasoning was because there was a big cliff hanger supposedly, but then after I had all three, no excuse.

    I stopped the Outlander series. I loved Jamie and Claire, but once they got to America, I was not interested anymore. So I know why I gave that one up. I probably won’t go back to it and I don’t like the guy they picked to be Jamie. I always pictured him much bigger. So I don’t know that I’ll watch the show/movie what ever it becomes.

    Good luck finishing your series!!

    Heather

    • Oh, I thought about writing a summary in English, if you would read what I’d written, but ended up not doing it. Luckily, Google Translate seem to work just as well.

      ”A Dance with Dragons” is a real colossus, and to make matters worse I have it in hardback – so it’s not the easiest book to transport… or read comfortably. Maybe during Christmas break?

      Yes, Delirium has its big cliff hanger, but now without any excuses left I think you really ought to read them. I found it refreshing, like a mix between the Uglies and the Hunger Games… kind of.

      I don’t like the actor they picked for the part of Jamie either, but I’ll give the show a chance, maybe watch two-three episodes and then judge it. Who knows, maybe he has a inner Jamie Fraser-ness to bring forth 🙂

      Thank you!

  2. Läste ut Drakarnas dans nu i juli, och alltså, du kan ju lika gärna vänta lite till för tv-serien kommer inte ikapp på ett par år och det lär ju ta minst lika lång tid innan Mr Martin lyckas klämma ur sig nästa del. Jag som läst ”klart” kan ju bara vänta.
    Slutade läsa outlander-serien efter snö och aska (bok 6) för ungefär då hade det ballat ur lite väl mycket. Men pepp på tv-serie, tror det kan bli riktigt bra!

    • Enligt vad jag har läst så kommer ”The Winds of Winter” komma ut nästa sommar, så verkar som att stressen från tv-serien har fått GRRM att skriva lite snabbare 😛

      • Åhh, det hade ju inte varit helt fel men tror det först när jag ser det. Men det verkar som om det kommer en companion bok om världen nästa år i alla fall.

        • Jag höll ju på att skratta ihjäl mig när jag läste ”A Feast for Crows” för något år sedan och såg att GRRM hade skrivit ett efterord där han förklarar varför flera av huvudkaraktärerna inte är med i den här boken, att det kommer att komma en bok som berättar deras historia… och så kommer det: ”…and all the rest of the characters you love or love to hate will be along next year (I devoutly hope) in A Dance With Dragons”. Skrivet i juni 2005.
          Ah sweet summer child liksom 😀

  3. Outlander-serien slutade jag också att läsa, kom en bra bit in i Snö och aska, men lade ifrån mig boken, och blev aldrig sugen på att ta upp den igen. Och känns som det var som bäst när de var i Skottland, inte alls lika intressant i Amerika.

    • Det som gjorde det trist för mig var dels hela historien med hon-den-där-som-jag-trodde-dog-tidigare(?), dels att de lämnade Skottland och sen hela saken med Brianna. Tyckte att det var så fruktansvärt taskigt av Claire att bara lämna henne ensam.

  4. Efter att ha blivit bränd i unga år så har jag lovat mig själv att aldrig mer börja läsa serier som inte har kommit ut i sin helhet. Det känns som en trygg princip, faktiskt, men hade det inte varit för att ”att läsa”-högen som vanligt är enormt hög hade jag nog frångått den för att läsa ”A Song of Ice And Fire” – om den ens är hälften så bra som TV-serien så är den värd att läsa, och jag misstänker att den är ännu bättre. Så just nu väntar jag mest på den och Rothfuss ”The Kingkiller Chronicle”.

    • Bokserien är verkligen ännu bättre, och mycket mer nyanserad 🙂 Jag har första delen i The Kingkiller Chronicle, men har inte börjat läsa den än. Får bli ett framtida projekt 🙂

Lämna en kommentar