Super Six Sunday: Kick-Ass Heroines

Hittade denna hos Petras Bokblogg förra veckan, men eftersom jag inte är så snabb på att skriva inlägg ibland så är det nästan söndag igen när jag postar inlägget.

Utan innebördes ordning:

1. Katniss Everdeen från ”The Hunger Games”-trilogin.

Jag menar, hon är så kick-ass att diktatorn ändrar på reglerna bara för att få henne dödad på ett sätt som inte slår mer bensin över det brinnande revolutionstänk hon väckt genom att vara awesome. För att de är rädda för vad hon kan göra.

Jag gillar inte den nya trailern, för att den avslöjar en massa saker för de som inte läst boken, men det fanns med en massa fina scener som gav mig lite gåshud. En massa fina bilder på Katniss, powershots, där hon ser missnöjd ut (med all rätt!) eller bara stenhård. Om jag var President Snow så skulle jag också vara rädd för Katniss.

2. Ellie Linton från ”Imorgon när kriget kom”-serien.

Jag läste den här serien på högstadiet och älskade den. Och mest gillade jag Ellie. Serien handlar om en grupp tonåringar som åker ut i den australiska vildmarken för att campa och under deras nätter i vildmarken attackeras Australien utifrån och bla deras hemstad ockuperas av utländska militärer. Vad skulle jag ha gjort? Lagt mig under en sten och gömt mig. Vad gör Ellie? Bildar en guerillagrupp.

3. Rosemarie ”Rose” Hathaway från ”Vampire Academy”-serien.

Åh, Rose. Med tar ingen skit-attityden, med alla snabba comebacks, med det hetsiga humöret. Rose som kan slå ihjäl dig om du hotar hennes vänner, som börjar lessna på det otroligt orättvisa samhället. Som inte blir den där typiska ”allt för min älskade”-tjejen som vanligtvis figurerar i YA-böcker.

4. Alanna of Trebond från ”Lejoninnans sång/Song of the Lioness”.

Jag älskade, älskade, älskade dessa fantasyböcker som barn. Och på vuxna dagar har jag börjat att uppskatta Alannas styrka ännu mer. Här har vi en kvinnlig karaktär som trotsar könsroller och normer, ägnar hela sina tonår åt cross-dressing och sedan står fast vid vem hon är. Vuxna-Alanna som både säger åt folk som tycker att hon inte kan använda klänning – för hon är ju riddare – och folk som tycker att hon alltid borde bära klänning – för hon är ju kvinna! Plus att hon är modig som få.

5. Lily Evans från ”Harry Potter”-böckerna.

Här hade jag först tänkt ta Hermione Granger. Och sedan Ginny Weasley… men fastnade till slut för Harrys mamma. Hon har kvalitéer som de andra också har. Alla tre tjejerna har fått kämpa mot idiotiska renblodssträvare – mudbloods och blood traitors. Ginny har blivit slut shamead. Alla tre har stått upp mot mobbning och aktivt bekämpat samhällets orättvisor. Så även om jag nu valde Lily lite över de andra (i och med att hon offrade sig själv för sin ettårige son) så förtjänar alla tre platsen.

6. Brienne of Tarth från ”A Song of Ice and Fire”.

Jag har alltid gillat Brienne. För att hon är så principfast – den enda riddaren i Westeros som är en ”true knight” och håller sig till det som riddare egentligen ska vara och göra; skydda de svaga, hålla sitt ord osv osv. Och för att hon orkar med och står rak i ryggen, trots alla glåpord och elaka skämt på hennes bekostnad, gällande hennes val i livet och hennes utseende.

Bubblare: andra tjejer från ”A Song of Ice and Fire” ex Arya Stark, Daenerys Targaryen, Arianne Martell, the Sand Snakes, Dacey Mormont, Maege Mormont, alla andra Mormont-systrar, Meera Reed, Ygritte, Val… bland annat. Katsa från ”Graceling”. Éowyn från ”Lord of the Rings”

5 thoughts on “Super Six Sunday: Kick-Ass Heroines

  1. Vilket roligt tema! Jag började kolla i bokhyllan efter vilka jag själv skulle välja, men det var svårt att hitta hjältinnor som jag verkligen uppskattade helhjärtat (i filmhyllan är det lättare), men mina val skulle nog vara:
    1. Polgara Besvärjerskan (David Eddings ”Sagan om Belgarion”)
    2. Honor Harrington (David Webers ”On Basilisk Station”)
    3. Kettricken (Robin Hobb ”Assassin’s apprentice” m.fl.)
    4. Mara Jade (Timothy Zahn ”Hand of Thrawn Trilogy”)
    5. Molly Millions (William Gibson ”Neuromancer”)
    6. Mara av Acoma (Raymond E. Feist/Janny Wurts ”The Empire Trilogy”)

    Hedersomnämnanden: Elizabeth Bennet (Stolthet och Fördom), Lyra Belaqua (His Dark Materials), Hermione Granger (Harry Potter), Egwene Al’Vere (Wheel of Time), Alexia Tarabotti (Soulless), Eówyn (Lord of the Rings) och Sonea (The Black Magician Trilogy).

    • Jag tänkte faktiskt lite på Polgara också, men tog tyvärr inte med henne på min lista.

      Åh, varför kom jag inte att tänka på Elizabeth Bennet (bland andra)? Känns som att listan lätt hade kunnat utökas till en topp 12.

    • Ja, tyckte att det var väldigt lätt att komma på starka tjejer i fantasy-böcker, om det hade varit i icke-genre litteratur hade jag nog haft svårare – namnen där poppar inte upp lika lätt. (Kan ju även bero på att jag främst läser fantasy)

  2. Åh, Ellie! Jag älskade också Imorgon när kriget kom när jag var i tonåren. Borde läsa om den – om jag vågar.

    (Däremot tyckte jag att Alanna var jätteirriterande. Det kan ha att göra med att jag inte läste de böckerna förrän jag var vuxen, hade säkert gillat dem när jag var yngre.)

Kommentera

