Veronica Mars: The Movie

I förrgår fick jag hem det bästa CDON-paketet någonsin. Det innehöll de fyra första säsongerna av Cityakuten (köpta för 99 kr!! Det ni!) – måste bara säga, ÄLSKAR pilotavsnittet där Dr Carter dyker upp som läkarkandidat hos kirurgerna på akuten, stor igenkännelse på den liksom när han hela tiden råkas stöta till saker och inte syr fort nog enligt kirurgerna (red.s not: jag är också kandidat på kirurgen) –, andra säsongen av Community, VERONICA MARS: THE MOVIE samt ”The Thousand Dollar Tan Line” av Rob Thomas och Jennifer Graham, a.k.a den första Veronica Mars-boken.

Och SERIÖST! Jag älskar filmen. Jag vill ha mer. När kommer nästa film? När inser de att de bör förnya serien?

Hädanefter följer en väldigt spoilerrik text om filmen. Spoilers är vitmarkerade.

Det kändes att Veronica Mars: the Movie är en film som är gjord till fansen. Jag gissar att den går att se av andra som aldrig har sett serien också, men det är något med allt som gör det så bra, så många flirtar med fansen. Ta bara filmens handling: Bonnie DeVille, popsångerska a.k.a Carrie Bishop (tyvärr ej spelad av Leighton Meester denna gång, var visst schemaproblem), hittas död i sitt hem och polisen misstänker hennes pojkvän, en viss herr Logan Echolls som alltså än en gång är misstänkt för mord. Är det tredje gången gillt? I New York sitter snart-nyutexaminerade juristen Veronica som för 9 år sedan lämnade Neptune, California och P.I.-livet bakom sig och nu går på arbetsintervjuer på fina advokatfirmor och väntar på att ta sin Bar-exam (advokatexamen alltså). Hon bor tillsammans med Piz och livet är bra – men som hon säger, hon är en addict och håller sig långt borta från allt som liknar privatdetektivarbete för att inte trilla dit igen. Men så ringer Logan och vill att hon hjälper honom bevisa att han är oskyldig och vips så befinner sig Veronica i Neptune igen.

Ett Neptune där Veronicas High school-klass lägligt nog ska ha 10 års reunion. Vad betyder det? JO! Att förutom att få träffa Veronica, Wallace, Mac (med fantastiskt hår!), Logan och Dick (som är precis likadan som 10 år tidigare) så får vi även se gamla ansikten som Clemmons, Madison Sinclair (precis lika bitchig som tidigare), Gia Goodman, Sean Friedrich och Luke. Och Weevil! En Weevil som är lyckligt gift, laglydig och har en dotter. Nu går jag händelserna i förväg men jag tycker att det är något fantastiskt bitterljuvt med slutscenen, där man ser att Weevil efter händelserna i filmen återgått till motorcykelgänget och tagit sida i Neptunes klasskamp.

Ursäkta låt återvända till Logan Echolls. Jag har ju alltid haft Veronica/Logan som min OTP, men alltid känt lite dåligt samvete över det. För seriöst, seriens Logan är lite utav en skitstövel. Jag menar, jag förstår varför han är som han är, typ hej personliga demoner och svår uppväxt, men tycker inte att Veronica ska acceptera en sådan pojkvän. Samtidigt så är deras kemi sådan att tv-skärmen typ sprakar när de delar en scen tillsammans. Förstå då min lycka när man får träffa Logan i Veronica Mars: the Movie OCH HAN HAR VÄXT UPP! Seriöst hör ni! Logan Echolls är mogen! Han är stabil – okej, förutom att vara anklagad för mord då. Jag blev så lycklig. Jag ska erkänna att scenen där han bär in Veronica och lägger henne i soffan och varsamt tar av henne skorna och bäddar ned henne och sedan går ut och skriver sin lapp och oh, när Veronica kommer upp – jag grät. Jag var så lycklig. ÄNTLIGEN så blev min OTP något jag faktiskt kan stå för. Med två vuxna människor som behandlar varandra bra. Jag är så rörd. (Alltså seriöst, deras första kyss är den bästa tv-kyssen någonsin, så det så!).

Okej, låt mig fortsätta med lite mer LoVe-love.


Nu när jag har arbetat bort lite av min shipping-iver så kan vi prata om en annan sak som först gjorde mig jätteförbannad och sedan lite glad. Daniel ”Dan” Lamb. När det dök upp ett webbklipp från Neptune med en skitstövel till Sheriff vid namn Dan Lamb (som jag läste fel som Don), inte spelad av Michael Muhney utan av Jerry O’Connell, så blev jag lite arg. Jag blev ”men vaaaa!? vem är den där fake-Lamb… och varför är Lamb med överhuvudtaget, han är ju död!?!?”. Kan passa på att det här hände precis efter att man hade fått se första bilden på Carrie Bishop och jag insett att det inte var Leighton Meester. Jag lugnade dock ner mig  när jag insåg att det inte var Lamb från serien utan hans storebror som är en minst lika stor douchebag. Han gav oss dock Martina Vasquez 2.0.-scenen, en referens till en av mina absoluta favoritscener med Lamb från tv-serien.

Åh, Deputy Sachs. Och Keith Mars. Ska vi prata om hur mycket jag älskar Keith Mars? Jag älskar Keith Mars.

Allt som allt så var filmen otroligt spännande med en hel del fan service. En hel del. Och jag vill bara ha mer. Helst nu.

Kommentera

