Topp 7 Disneylåtar som ger mig gåshud

Topp 7 Disneylåtar som jag får gåshud av: Utan innebördes ordning.
(Tänkte först göra en topp 5-lista, men kunde inte sålla)

1. I’ll Make a Man Out of You – Li Shang, Mulan (1998)

Kärlek på den liksom. Kanske inte det bästa budskapet, men jag får seriöst gåshud av slutet, vilket även kan bero på att jag en gång skrev en fantasynovell – nej, ingen får läsa – med den här som officiellt soundtrack en gång i tiden och jag får gåshud av mina egna fantasier :p

2. Vildar – Engelsmännen och indianerna, Pocahontas (1995)

Textraden ”De liknar inte oss, de måste vara onda” är så relevant än.

3. En värld full av liv – Lejonkungen (1994)

Jag vill typ börja gråta bara av att höra introt.

4. En sång från Notre Dame – Clopin, Ringaren i Notre Dame (1996)

Minns ni att jag sa att älskar det episka i musiken i Ringaren från Notre Dame? Jag tror att det är det bombastiska och klockorna och mässandet.

5. Mirakelgården – Clopin och zigenarna, Ringaren från Notre Dame (1996)

När jag var liten så ville jag vara en av zigenarna, dels som ett tecken på solidaritet och sedan för att jag älskade deras attityd. De verkade ha det så roligt, vilket är konstigt eftersom filmen ju typ går ut på att de blir jagade och gripna bara för att finnas till. Tror att mycket kan ha berott på den här sången… eller den här scenen där Esmeralda flyr.

6. Nu ska han dö – Gaston och bybor, Skönheten och Odjuret (1991)

Jag älskar när alla möblerna springer ut i hallen. Det absolut bästa ögonblicket i Skönheten och odjuret är när garderoben hoppar ner på fransmännen.

7. Befria oss – Judarna, Prinsen från Egypten (1998)

Okej, jag vet att det inte är en Disneyfilm. Men den är så bra! Visste ni att Ofra Haza som gör Moses mammas röst sjöng sången på 17 SPRÅK!

Bonus: Virginia Company – eh, Virginia Company / Lika lugnt som trummans slang – Indianstammen, Pochahontas (1995)
Vilket jag mycket tror beror på att det är inledningen till Pocahontasfilmen bara. Och för att det är mässande. Jag verkar ha a thing för mässande.

5 thoughts on “Topp 7 Disneylåtar som ger mig gåshud

Kommentera

