Topp 5 bästa Disneyskurklåtarna

Jag har inte skrivit något på länge, men har under påsk läst ”Divergent” av Veronica Roth (älskar!), men kommer att skriva om boken efter att jag varit på bio och sett filmen ikväll. Jag borde egentligen plugga idag, men fastnade med något annat. Jag har nämligen suttit på Youtube halva förmiddagen och sett på videor på Disneysånger. Och alltså, jag tänkte att jag skulle lägga upp mina favoriter… bara för att inse att jag har för många favoriter. Så jag har delat upp lite.

Topp 5 bästa antagonistsånger: utan innebördes ordning dock.

1. Hellfire – Frollo, The Hunchback of Notre Dame (1996)

Jag ÄLSKAR den dramatiska musiken i Ringaren från Notre Dame. Seriöst, mitt favoritmusikögonblick i Disneyfilmer kommer från den filmen. Jag har alltid tyckt att det är lite konstigt att en barnfilm innehåller en sång där den manliga antagonisten sjunger om hur han lustar efter Esmeralda. Typ sexism och rasism blandat i en sång. Hej Frollo, det är ditt eget fel att du vill ligga med Esmeralda (för att erkänna, jag skulle typ också vilja det) – ta det som en vanlig människa; inse att hon inte är intresserad och gå vidare. Att bestämma sig för att bränna henne på bål är inte svaret!
2. Mother Knows Best (Reprise) – Mother Gothel, Tangled (2010)

För att det bara är så sjukt taskigt. Kan någon säga child abuse?

3. Mitt, mitt, mitt – Guvenör Ratcliffe, Pocahontas (1995)


Hej gulligulli, hej gulligulli.

4. I den mörkaste natt – Rasputin, Anastasia (1997)

Alltså seriöst! Det här är en av mina favoritlåtar från tecknade filmer, helt klart topp 20. Anastasiafilmen har så bra musik, alltså jag säger bara Ett rykte i St Petersburg eller För länge sedan i December. Borde typ varit etta på listan. Och ja, jag vet att det inte är en Disneyfilm, men jag bryr mig inte.

5. Spelar mot de bästa nu – Hotep och Huy, Prinsen av Egypten (1998)

Kärlek på den liksom. Jag har kommit på att jag verkligen gillar mässande i mina skurklåtar. Även denna är inte en Disneylåt, men smög sig in.
 

Bonuslåtar:
En låtsaskung av England – Lille John, Robin Hood (1973) Är ju inte Prins John som sjunger, men gillar Robins glada mäns spex om honom.
Ingen är som Gaston – Gaston och Lefou, Skönheten och Odjuret (1991) Tror ingen Disneyskurk lider mer av mansrollen än Gaston.

2 thoughts on “Topp 5 bästa Disneyskurklåtarna

  1. Får ända säga att Scars Be Prepared och Ursulas Poor unfortunate souls ligger högt upp på min lista. Annars håller jag med om de andra ^^ Några awesome skurkar som inte fått sång (till min stora sorg) är Hades i Herkules och Shan-Yu från Mulan. Varför fick de ingen sång? Det hade varit sååå bra!

Kommentera

