Awesome grej 2: Battlestar Galactica

Alltså det går sakta framåt med Battlestar Galactica, men OJ vad jag älskar den serien. Då och då är serien så deprimerande att jag bara vill lägga mig ner och gråta av hopplöshet. Och sen ibland så är den så fruktansvärt spännande att jag sitter upp jättestelt i sängen och hoppar upp och ner för att jag är så adrenalinstinn att jag inte kan sitta still.

Det här är historien om hur jag och min pojkvän ALLTID ser alla fruktansvärt spännande ”To be continued”-avsnitt på de dagar då han är jättetrött och ska upp tidigt och vi INTE KAN se nästa avsnitt på en gång. Det hände vid ”Kobol’s Last Gleaming Part 2” när Adama blir skjuten. Det hände vid ”Pegasus” när Battlestar Pegasus och Battlestar Galactica står mitt emot varandra med laddade vapen och Adama bestämmer sig för att attackera för att rädda Helo och Tyrol. Och nu hände det vid ”The Oath”. Jag blir typ galen när det händer. Seriöst galen. Jag blir helt hoppig och kan inte tänka på något annat. Alltså, jag har funderat på hur det kommer att gå sedan halv elva igårkväll och snart kommer jag äntligen att få svar på det! Yay!

Jag vill ta det här tillfället i akt genom att prata om hur frakkin badass Starbuck är! Alltså det roliga är att det har blivit min standardräddning direkt något börjar gå dåligt för våra huvudpersoner. Jag kollar på tv:n och säger ”När kommer Starbuck och skjuter någon!!!”. Så även denna gång. Och så kom hon! Jag älskar scenen där Starbuck börjar inse att något är riktigt fel och hon beväpnar sig och laddar sina vapen. Och så scenen när Lee landat på Galactica och han blir överfallen av rebellerna/mutinisterna/vadskamankalladem/idioterna (?) och den där soldaten tänker skjuta honom – och PANG så faller soldaten ned död, för Starbuck har anlänt och räddar dagen. Det är så fruktansvärt bra.

 

Sen ska vi inte glömma Adama och Tigh. Jag älskar att Adama har accepterat att Tigh är en cylon och att Tigh fortfarande får ha kvar alla förtroenden och vara XO och att Adama behandlar honom likadant. BFF liksom. Alltså, men hur grym är inte Adama? Jag såg någon artikel om hur Battlestar Galactica typ är den ultimata antiageism serien. Jag vet inte riktigt om den går att definiera som det, men man ska ju inte glömma att ett flertal av de bästa karaktärerna är över 50 år, de flesta över 60 år; vi har Adama och Tigh som gång på gång visar hur grymma de är, vi har Dr Cottle som typ är den karaktär i hela serien med bäst moral (delad förstaplats tillsammans med Helo), vi har Laura Roslin som är sååå hård i det här avsnittet och vi hade Ellen Tigh som trots att hon var en någorlunda äldre dam fick vara sexuell. Detsamma med Roslin och Adama. Jag älskar att de på sista tiden endast har haft kärleksscener mellan seriens äldsta par.

Vi fortsätter med Adama och Tigh. Alltså, när de stod där. Ensamma. I den tomma luftslussen medan soldaterna på andra sidan försökte bryta sig in och bara väntade med automatvapnen i högsta hugg. Adama och Tigh redo att kämpa för deras älskade skepp till sista blodsdroppen. AAAAH. Jag måste få veta hur det går!

One thought on “Awesome grej 2: Battlestar Galactica

Kommentera

