Awesome grej 1: Game of Thrones

Okej. Jag är så fruktansvärt exalterad!!!! Det finns så mycket bra just nu. Jag har typ lyckats snappa mig ur min depression (okej inte på riktigt, men typ) tack vare tre helt awesome saker. Först tänkte jag göra ett gemensamt inlägg för alla, men delar upp det i tre. Är för mycket Iiiiiiih!!!! för att få plats i ett inlägg. Jag inleder med: Game of Thrones säsong 4. Bear with me, jag kommer att tjata om en massa saker från första avsnittet och sen komma till det mest awesome av allt, okej? Det gäller nästa avsnitt. Men först:

Alltså herregud. Jag älskade första avsnittet av säsong 4. Jag var faktiskt förvånad, för jag förväntade mig att vara … uttråkad. Det känns som att jag var uttråkad under en stor del av tredje säsongen. Jag tyckte t.o.m. The Red Wedding var lite tråkigt. Men ”Two Swords” levererade verkligen. Alltså, om jag måste ta och ranka en topp tre-lista på mina favorithus i Westeros så skulle den lyda Tyrell, Martell, Stark, och i första avsnittet fick vi se en del av både Tyrell och Martell. Okej, jag börjar med the dornishmen.

Jag gillar ju inte scener som de placerar i en bordell bara för att HBO ska få visa lite bara bröst. Däremot så gillar jag att när de väl slänger in Oberyn i sexträsket direkt visar oss lite hur accepterande Dorne är när det gäller sexualitet. Mitt intryck av Dorne i böckerna är typ att de inte slut shamar, att de rycker på axlarna när det kommer till bastards – det är inte en så stor grej att Ellaria Sand är Ellaria Sand och inte Ellaria Uller … eller att Oberyn har 8 bastarddöttrar (varav åtminstone 4 är kickass) – och att bisexualitet/homosexualitet är mer än accepterat. Saker jag däremot önskar till kommande avsnitt är någon slags referens till Ellaria och Oberyns fyra döttrar eller the Sand Snakes. (Dock så tror jag att de kommer att kapa the Sand Snakes från serien). Spoiler: Jag ser fram emot ”Elia of Dorne you raped her, you murdered her. You killed her children” sååå mycket.

Okej, vi går vidare, shall we? Jag gillade en massa saker. Jag var lite skeptisk till Jaimes frisyr. Jag var lite skeptisk till att Sansa fick ett halsband av Ser Dontos och inte ett hårnät, men jag tar vad jag får – jag var överlycklig över att Ser Dontos var där.Jag var lite ledsen för att Daario Naharis inte har blått skägg denna gång heller 😉 men i övrigt rätt nöjd.

Jag älskar hur de byggt upp The Hound och Aryas ”relation”. Förstår inte riktigt hur de ska gå vidare med dem resten av säsongen eftersom det här typ är det sista som händer i ”A Storm of Swords” i Aryas kapitel och det enda som är kvar i den delen känns som att det inte logiskt kan komma nu eftersom de ändrat en väldigt viktig detalj i Polliver-scenen. Dock älskade jag den. Gillar hur de knyter ihop saker som jag förut inte fattade hur de skulle kunna knyta ihop. Jag menar, eftersom det inte var the Tickler så förstod jag inte hur Arya skulle kunna upprepa hans ”Are there gold in this village?”-fråga när hon dödar honom, men jag tyckte att de löste det fint genom att låta henne upprepa sakerna Polliver sa till hennes vän innan han dödade honom.

Ska jag komma till det bästa?

Tyrells. Börjar med Olenna, Margaery och BRIENNE i samma scen. Jag var överlycklig. Det är typ mina tre favoritkvinnor i A Song of Ice and Fire. Gillar Olennas beröm av Brienne. Och utöver att de är awesome i det här avsnittet…. NÄSTA AVSNITT HETER ”The Lion and the Rose” OCH ÄR SKRIVET AV GRRM! Vet ni vad det betyder!?!?!? Det betyder att Joffrey och Margaerys bröllop är här! YAY! Och lite spoilers: Seriöst, Margaery och Olenna borde bli dyrkade av alla för att de gjorde att vi och Westeros blir av med Joffrey. För att fira det så postar jag en av mina favoritscener med Margaery som passar extra bra in här. ”Could you do it? Could you kill something?” ”I don’t know your grace, do you think I could? Would you like to watch me?”. Oh, Joffrey, you have no idea.

The subtleties of politics are often lost on me

Jag ser såå mycket fram emot nästa avsnitt!!!!

Kommentera

