Längtan #3: Romeo and Juliet

Two households, both alike in dignity,
In fair Verona , where we lay our scene,
From ancient grudge break to new mutiny,
Where civil blood make civil hands unclean.
From forth the fatal loins of these two foes,
A pair of star-crossed lovers take their life;
Whose misadvented piteous overthrows
Do with their death bury their parents strife
.”

Okej, jag vet att jag har erkänt det här på bloggen någon gång… men jag är vanvettigt förtjust i Shakespeares ”Romeo and Juliet”. Jag vet att vissa anser att det inte alls är en av Shakespeares bästa verk, men av de sju-åtta pjäser jag har läst så är det fortfarande min favorit (”Twelfth Night: Or What You Will” är tvåa, intresseklubben noterar). Kanske för att jag kände till grundhistorian sedan barnsben. Kanske för att det var mitt första möte med Shakespeare. Kanske för att det hela tiden dyker upp citat från pjäsen i andra verk?

Ett tag på gymnasiet kunde jag citera stora delar av pjäsen. Så är det inte nu. Fast jag citerade stycket ovan nästan direkt ur minnet (fick dock ta och dubbelkolla vissa saker (hade bland annat stavat fel på piteous, oops) så allt är inte borta.

My only love sprung from my only hate
Too early seen unknown, and known too late!
Prodigious birth of love it is to me,
That I must love a loathed enemy

Och nu den 11 oktober så kommer en ny Romeo and Juliet film. YEEE! Där de talar på Shakespeares verks. YAY!

Jag tror att jag kanske har lite för stora förhoppningar, kan ju bli ett magplask, men ändå. Förutsättningarna är goda. Har nästan lust att köra Romeo och Julia-marathon och se på den, Romeo and Juliet (1968) – med undersköna Olivia Hussey och Zac Efron á 60-talet Leonard Whiting – och Romeo + Juliet med Leo och Claire på samma kväll. Kanske med pojkvännen… Om det inte skrämmer bort honom.

For never was a story of more woe
Than this of Juliet and her Romeo

3 thoughts on “Längtan #3: Romeo and Juliet

  1. Hej, jag kollade lite på din blogg och undrar om du är intresserad av att recensera min bok – Ambassadören? Jag har redan fått en del feed-back från läsare och två vanliga kommentarer är, ”Jag gillar inte science fiction men den här var verkligen bra!” och ”Det är inga små ämnen som avhandlas!” Visserligen finns det några typiska scifi-attribut i boken men fokus ligger på en helt annan och mer existentiell fråga: Har människan en moralisk rätt att leva på Jorden med tanke på rovdriften av naturresurser och oförmågan att hålla fred. Gå gärna in på hemsidan och läs vad andra tyckt. Där finns också mer information om boken. http://www.amby.se/sagtom/sagtom.htm Är du intresserad av att recensera Ambassadören så har jag den tillgänglig både som e-bok och pappersbok. Hör gärna av dig/Med vänlig hälsning Björn

Kommentera

