Ny Harry Potter-film

På tal om filmer så hörde jag precis att de ska göra en ny Harry Potter-film. Tack och lov så handlar den inte om någon av de karaktärer vi känner sen förra filmen – och varken om deras föräldrar eller barn. Nej, den är i stort sett helt fristående från vår Harry Potter-saga, men utspelar sig i samma värld… men i New York på 1920-talet.

Filmen är baserad på ”Fantastic Beasts and Where to Find Them”, ni vet Hogwartsskolboken skriven av Newt Scamander som Harry och Co av oklar anledning skulle köpa inför första läsåret. Samma bok som J.K. Rowling publicerat i välgörenhetssyfte och som jag älskade som barn på grund av ”Ron Weasleys” små anteckningar i marginalerna. Om jag förstår det rätt så håller Rowling på att skriva ihop en historia om Scamander – för att Warner Bros ville göra filmen och hon ville inte att de skulle hitta på fritt i hennes värld utan istället då följa hennes historia (?) – och jag tror faktiskt att jag kan bli väldigt glad.

Glad för att jag inte kan bli sur på att de tolkar saker fel, lägger till eller tar bort på ett sätt jag finner konstigt eller går för fort fram och inte lägger ned tillräckligt med tid och vikt på saker jag tycker är väldigt intressanta och har stor betydelse (som i femte boken när Harry inser att hans pappa och Sirius, som han hela tiden sett som någon slags hjältar, egentligen mobbade Snape under skoltiden). Däremot är jag lite rädd för att det inte kommer att vara lika magiskt för mig nu när jag inte har några fluffiga barndomsminnen som ger allting ännu mer tyngd för mig. Vi får väl vänta och se.

Kommentera

