Längtan # 2: Catching Fire

Enda sedan trailern till Catching Fire dök upp på youtube så har jag längtat efter att få se filmen. Såg precis att de har delat upp sista boken i två filmer, så som med så många andra trilogier, så kommer nog dröja ett tag innan det blir dags för upplösningen.  Jag tyckte att The Hunger Games var en ovanligt bra filmatisering, trots att det fanns vissa saker jag tyckte förlorades när man gick från bok till film och i och med detta förlorade mycket av Katniss tankar.

Det jag älskade med boken ”Catching Fire” var speciellt de där första 200-300 sidorna när inget av bokens ”huvudhandling” liksom har kommit igång än och Katniss åker runt på segerturné och visas upp i de olika distrikten och man liksom börjar få upp ögonen för hur upproret har börjat sjuda och hur Katniss motvilligt blir utsedd till någon slags symbol för upproret. Detta tyckte jag framgick ganska bra i trailern. Detta är vad jag hoppas få se mycket av i filmen.

Jag vet faktiskt inte hur mycket som framgår ur trailern för den som inte läst böckerna. Hur Katniss och Peeta tror att allt kommer vara över när de väl kommer hem, att de kan andas ut,  men hur det visar sig att även om man vinner spelen så slipper man aldrig loss. Hur de övervakas. Hur Katniss inser att hon aldrig kommer att kunna vara när Gale igen utan att äventyra hans liv. Hur hon hela tiden hotas av President Snow för att han ska få henne dit han vill – att om hon inte försöker att göra sitt för att lugna de andra distrikten och är en snäll liten flicka och spelar den tacksamma, Capitol-glada vinnaren så kan hon säga hejdå till sin familj. Hur vinnarnas liv är som en marionetteater, där Snow har totalmakt över dem. Och hur de ändrar på Hunger Games-reglerna bara för att kunna göra sig av med Katniss och hennes likar och visa var skåpet ska stå.

Den 20 november så är det dags.

Så, trailern … följt av den bästa Hunger Games fan videon jag har sett hittills.

Okej, och en till då som typ är trailern fast med lite musik:

Tidigare:
The Veronica Mars Movie (2014)

Kommentera

