Snabbrecension av flertalet böcker

Jag har inte kunnat blogga på en smärre evighet. Är jättetråkigt, speciellt när jag läst så bra böcker. Så nu kommer en snabbrecension av några av dem, vilket är synd då de verkligen förtjänade var sitt långt inlägg. Det här beror dock på ont om tid. Har precis insett att jag kommer att ha ungefär noll fritid de kommande tre åren som är kvar av min utbildning då vi är schemalagda med obligatoriska moment (klinik + case) ca 38 timmar i veckan och dessutom ska pränta in ungefär lika mycket teori som tidigare. Utöver det så är jag nu inne på 7 dagen med feber, så har inte varit på topp den här veckan. Mest bara sovit dygnet runt – kan inte ens ta tillvara på sjukligheten genom att bädda ner mig och läsa 😦 Just ja, tillbaka till de fantastiska böckerna.

Som ”Bring Up the Bodies” (2012) av Hilary Mantel. Andra boken i hennes Thomas Cromwell-trilogi, uppföljaren till fantastiska ”Wolf Hall” som precis kommit ut på svenska. Så här skrev jag om ”Wolf Hall”: ”Det är den perfekta historiska romanen i mina ögon, där rätt fiktiva ingredienser har adderats och av rätt anledning; för att ge personerna ett annat djup och göra dem mer mänskliga”. Och detsamma går att säga om denna bok också.

Boken utspelar sig under kortare tid än den förra, endast under åren 1535 och 1536, men då de är rätt händelserika i och med spelet bakom kulisserna för att få bort Anne Boleyn så är det nog förståeligt. Det är lite Game of Thrones-anda över boken. Ingen är vit eller svart, alla är gråa. Cromwell är grå; jag sympatiserar med honom, jag känner för honom och jag hamnar i ett läger där jag inte klandrar honom – men något oskyldigt litet lamm är han inte. En sak som jag verkligen älskar (Anne Boleyn-fantast som jag är) är att trots att hon inte framställs i ett positivt ljus så är hon mänsklig. Hon är inte genomond. Mantel lyckas bygga upp karaktärer som man förstår. Cromwell är mänsklig. Anne är mänsklig. Till och med Henry framstår som mänsklig. Ser fram emot sista boken i trilogin, ”The Mirror and the Light” som kommer ut 2015.

Eller ”The Fault in Our Stars” av John Green. Som trots viss förutsägbarhet var helt underbar. Boken handlar om cancersjuka Hazel som varit terminalsjuk under de senaste åren och tvingas av sina föräldrar att gå till en stödgrupp för ungdomar med cancer. Och där träffar hon Augustus.  Det jag älskar med John Green är att han är så citatvänlig. När jag hade en tumblr så hade jag en kategori som hette ”awesome things said by John Green” där jag postade, som namnet säger, en massa awesome saker sagda av John Green. Som:

”Nerds like us are allowed to be unironically enthusiastic about stuff. We don’t have to be like, ”Oh yeah that purse is okay” or like, ”Yeah, I like that band’s early stuff.” Nerds are allowed to love stuff, like jump-up-and-down-in-the-chair-can’t-control-yourself-love it. When people call people nerds, mostly what they are saying is, ”You like stuff”, which is just not a good insult at all.”

och:

Okej, nu skulle inte det här handla om smarta saker John Green har sagt utan om boken. Jag blev jätteberörd av boken. Det är en sådan där ungdomsroman som lyckas vara otroligt smärtsam samtidigt som den är rolig, lättläst och beskriver livet som tonåring väldigt bra, som kärlek, första fysiska förhållandet, känsla av att bara inte kunna hålla sig borta. (Och jag var tvungen att smyga iväg och läsa de sista 100 sidorna ensam av rädsla att gråta framför mina vänner).

Ehm, får fortsätta med de andra böckerna sen, för jag använde upp mycket av min tid åt att leta upp bra John Green-citat.

Annonser

One thought on “Snabbrecension av flertalet böcker