5 saker: 23 augusti

Topp 5 idag:

1. När jag loggade in på WordPress blev jag meddelad att idag var min 2 årsdag på WordPress. Se på maken.

2. Åh, ”Bring Up the Bodies” är så bra! Hilary Mantel har än så länge lyckats trollbinda mig och helt undantrycka den där ilskan som ibland brukar uppstå över Anne Boleyn-behandling genom att behandla henne som en människa. Och älskar Mantels Cromwell och världen hon byggt upp kring honom, hur han tänker, hans drömmar, hans hem.

För att fira det så lägger jag in en liten Anne och Cromwell-video från youtube. För att jag inte kan motstå Natalie Dormer och James Frain.

3. Hilary Mantel har visst varit i blåsväder för att ha ”attackerat” Kate Middleton och sagt att hon inte har någon personlighet. Personligen tar jag det som kritik mot… media. Typ att det är som att Kate är utseende, hustru och livmoder och saker hon själv brinner för osv kommer i skymundan. (Som det ofta varit, typ för Anne Boleyn som mest blir ihågkommen för att hon tog en annans kvinnas äkta man, dansade, var en stilikon, födde Elizabeth I och sedan blev halshuggen pga (påstådd) otrohet med andra män – och hennes arbete för att utöka skolsystemet i England och hennes frikostiga givande till välgörenhet nämns väldigt sällan, varken då eller nu).

4. Lauren Grahams bok ”Someday, Someday Maybe” ska visst bli tv-serie. Med Lauren Graham själv som producent. Kan det bli annat än bra? Det är Lauren vi talar om?

5. Jag har köpt världens finast utgåva av ”Utvandrarna”. Kolla vad fin den är.

One thought on “5 saker: 23 augusti

Kommentera

