Vampire Academy castingen

Läste precis ut ”City of Bones” av Cassandra Clare, första delen i Mortal Instruments-serien, för att ha det bakom mig innan jag ska se filmen med några kompisar när den kommer ut. Var positivt överraskad.

Av boken. Negativt överraskad av trailern. Seriöst, varför har de en massa actionsekvenser jag inte kan bestämma var de är ifrån när de har en redan actionpackad bok från början? Trailern ledde i alla fall till en positiv sak. Jag såg en kommentar där en person klagade på att Jace var felcastad, att han inte var tillräckligt snygg (jag tycker då det) – men att det inte var en lika stor felcastning som  Dimitri Belikov.

Där gjorde min hjärna sin kända tvärbromsning. När man läser en text, snabbt, bara skimmar över och plötsligt upptäcker ett ord som får en att stanna kvar. Tänk er mentala screeech-ljud och bromsmärken. Vaddå Dimitri Belikov? Betyder det – nej, det kan väl inte vara? Har de castat Vampire Academy-filmen !? (Eftersom jag varit borta från bokbloggsfären ett tag så kanske detta varit en stor nyhet redan, för mig var det helt färska nyheter dock).

Först har vi Zoey Deutch som min älskade Rose Hathaway. Jag har ingenting att säga om castingen då jag inte har en aning om vem Zoey är. Men hon är mörkhårig och ser ut som att hon kan ge den där sassynessen till Rose. Tycker bara att det är lite synd att skådespelerskan är så där typiskt Hollywood-slank när hon spelar en karaktär som det typ minst tio gånger varje bok nämns hur hon står ut i Moroi-sammanhang för att hon är den enda i sällskapet som är kurvig med allt vad det innebär. (Det är typ det enda jag kommer ihåg om beskrivningen om Roses utseende. Att hon är mörkhårig, stark och kurvig).

Lucy Fry är Lissa Dragomir. Vet ingenting om skådespelerskan, men hon är blond  – och det är så jag kommer ihåg Lissa. Blond, blek och slank (fast att hitta en slank skådespelerska i Hollywood är ju inte så svårt). Hon ser inte ut som jag hade tänkt mig Lissa, jag hade tänkt mig mer, jag vet inte, Elle Fanning-ish? Nej, det stämmer inte heller.

Ryska Danila Kozlovsky ska då alltså spela Dimitri Belikov. Och jag vet inte riktigt. Jag var tvungen att ta med första bilden för att jag fick en så tydliga David Boreanaz-vibbar. En riktigt ”NEJ SNÄLLA GÖR HAN INTE TILL EN TILL ANGEL/STEFAN!”. Ni vet, den mörka vampyrkillen med rynkad panna och wifebeater. Snälla?

Dominic Sherwood som Christian Ozera. Han har ju blicken. Och käkbenen. Blir nog bra!

Utöver det så har vi bondbruden Olga Kurylenko som rektor Kirova, Gabriel Byrne som Victor Dashkov, Sarah Hyland som Natalie Dashkov (kommer att bli konstigt, kan inte tänka mig Sarah som annat än Hayley Dunphy), Joely Richardson som drottning Tatiana och Cameron Monaghan som Mason Ashford.

Kommer ut på allahjärtansdag nästa år. Håller tummarna att det kommer att bli bra! 🙂

Vad tycker ni om castingen?

4 thoughts on “Vampire Academy castingen

  1. Jag håller med, blev jätteirriterad på att hon som spelar Rose är svinsmal. Ser så fel ut…. hon ska ju inte vara det 😦 går emot alla regler om deras specifika kroppsformer 😦

    och ja Dimitri…. NEJ tänkte inte mig honom så, ville ha honom sååå mycket snyggare.

    Men men jag var jätte onöjd med valet av Jennifer Lawrence som Katniss innan jag såg filmen och nu älskar jag henne. Så hoppas på det med dessa med!

    • Ja, precis. Jag hade kunnat tänka mig någon i Jennifer Lawrence-form (alltså inte JL, utan någon med hennes kroppstyp) i rollen, det hade jag kunnat gå med på, även om Rose i mitt huvud är betydligt kurvigare.

      Jag tänker mig absolut inte Dimitri så där heller. Tycker att han har alldeles för mycket Angel-vibe.

      Jag var inte nöjd med Jennifer Lawrence som Katniss innan filmen heller. Tyckte att hon var för ljus, eftersom jag tänker Katniss som biracial eller mer sydeuropeisk/sydamerikansk. Sedan så hjälper det inte så mycket att jag sett jättemycket fanart/fanvideos från the Hunger Games innan filmen kom och nästan alla hade Kaya Scodelario som Katniss – en skådespelerska som dessutom uttryckte en önskan om att få spela Katniss och som passade min bild av henne bättre. Fast jag är otroligt nöjd över Jennifer.

      • Ja precis! Hennes kroppsform hade absolut funkat!

        Juste Kaya var poppis som förslag, de hade jag glömt. Minns inte vad jag tyckte om det men förknippar nog henne för mycket med Skins så var inte helt såld på de förslaget heller. Men utseendemässigt hade hon passat!
        Men nu är jag så som dig så himla nöjd med JL så det blev ju bra tillslut!

Kommentera

