Storytel

Jag har blivit frälst. En kompis berättade för mig om appen Storytel där man för (typ) 99 kr i månaden kan få lyssna på ett enormt bibliotek av ljudböcker. Jag tackade för tipset, men jag gillar ju inte ljudböcker så det var ju inget direkt jag hade användning av… trodde jag.

För att försvara mina tidigare negativa utläggningar av ljudböcker så kan jag säga att jag tidigare endast lyssnat på dem i situationer där jag lika gärna kunnat läsa en bok själv och inte valt vilka böcker jag ska lyssna på utifrån egen smak, utan utifrån vilka som har funnits tillgängligt. Därför så har jag bara lyssnat på svenska deckare i bilen… och jag gillar inte svenska deckare.

Trots min aversion mot ljudböcker blev jag nyfiken på Storytel. Så jag slösade 99 kr på något jag inte trodde mig skulle tycka om. Och blev frälst.

Det var ju perfekt. Perfekt att ha på i bakgrunden när man städar, när man diskar, när man viker tvätt. Perfekt att ha på i bakgrunden när man sitter vid datorn och spelar Candy Crush. Perfekt att lyssna på när man åker buss/tåg och inte längre kan läsa själv pga åksjuka. Eller bara att ha på i bakgrunden när man plockar med saker hemma, klär på sig, sminkar sig, kammar håret. 

Men… Mycket av min nyfunna kärlek för ljudböcker kan vi nog tacka Jonas Gardell för. Har de senaste dagarna hunnit lyssna på hela ”Torka aldrig tårar utan handskar: Kärleken” och har nu hunnit en tredjedel in i ”Torka aldrig tårar utan handskar: Sjukdomen” och det gör så ont, så ont och Jonas är så bra, så bra. Och jag vill bara gråta (samt testa mig för HIV, min hypokondri är väckt). Tror att ”Torka aldrig tårar utan handskar: Döden” kommer att vara sju timmar ångest och tårar.

Kommentera

