Snabbrecension: 5 böcker i en

Jag har varit jättedålig på att uppdatera under sommaren, så tänkte göra en liten snabb genomgång av vad jag läst. Om vissa böcker kan det komma en egen recension sen.

The Great Gatsby” av F. Scott Fitzgerald (1925).

Kommer helt klart komma ett inlägg om boken då jag vill diskutera många av de diskussioner jag läst på Internet efter att ha sett filmen/läst boken, tycker att Daisy blir vilified i mångt och mycket och tillskriven mer ansvar än vad hon egentligen har av många. Tyckte att boken var otroligt läsvärd och lättläst, man sveptes med i ordströmmen och fanns en hel del fantastiska citat. Förstår varför den klassas som en klassiker. Skulle inte vilja sätta den just bredvid ”To Kill a Mockingbird” (för tror att det kan vara en av de absolut bästa böcker jag någonsin läst), men de hamnar i samma kategori. Böcker som jag verkligen förstår varför alla säger att de är så bra. För det är den.

A Game of Thrones” av George R. R. Martin (1996)

Läste om den för att min pojkvän, ett stort fan av tv-serien, bestämde sig för att läsa böckerna och hela tiden skrev till mig och kommenterade saker som hände i boken och hade frågor. Och jag blev sugen på att läsa om den när han hela tiden pratade om den. Var nog en bra sak för vårt distansförhållande också, blir ju nästan (nej, inte riktigt) som att man ligger och läser tillsammans* om bägge två är på nästan samma ställe. Jag tycker precis samma sak som förra gången.

Vi måste prata om Kevin” av Lionel Shriver (2003)

Jag har nästan skrivit klart en hel recension om den här, så det kommer separat, för det finns så mycket jag vill säga. Klaustrofobiskt. Paranoia. Känslan av att saker är fel så fel och att ingen annan reagerar, men samtidigt ifrågasättandet hur mycket man kan lita på vår berättare. Fruktansvärt bra bok. Jag kunde knappt sätta ner den.

Sisterland” av Curtis Sittenfeld (2013)

Jag vill säga: Bra, men inte någon ny ”American Wife” eller ”Prep”. Vet inte om det är för att en stor del av boken ändå handlar om livet som småbarnsmamma och jag inte känner igen mig i det, eller för att jag på något sätt tycker att Violet och Kate, enäggstvillingarna som boken handlar om, påminner mig liite om Jessica och Elizabeth Wakefield. Ni vet, yrväder och ordentlig. (Eller kanske för att Sisterland handlar om att yrväder tvillingen Violet förutspår en jordbävning… och det finns en Tvillingarnabok där Jessica förutspår en jordbävning efter att ha varit med om ett litet skalv). Tyckte ändå om den, Sittenfeld har ju en förmåga att skapa karaktärer som man bryr sig om, som det känns som att man känner. Att dra in en. Felet den här gången var att jag inte kunde nöja mig med Kate när jag förväntade mig en ny Alice Blackwell. Ibland kan alldeles för höga förväntningar skada en alldeles lagom bra bok. (Och lite trist att jag förutsåg (höhö) slutet långt i förväg). 

The Mystery of Mercy Close” av Marian Keyes (2012)

Jag hade helt missat det. Vet ni hur glad jag blev när jag stod där i bokhandeln, såg att det hade kommit en ny Keyes-bok, nonchalant tog upp ett exemplar och tänkte ”åh, men när ska hon skriva Helens bok?”, vände på boken och orden ”HELEN WALSH” mötte mig? JA, det är äntligen Helens bok! Efter så många år av väntan och inte lika bra böcker så får vi äntligen möta Helen. Deckare möter systrarna Walsh-chick lit. Privatdetektiven Helen, yngsta systern i Walsh-familjen, får i uppdrag att hitta en försvunnen medlem i smörpop-pojkbandet Laddz innan de har återföreningskonsert veckan därefter, allt medan hon kämpar mot sin depression och försöker hålla sig flytande. Var ovanligt lite mama Walsh, men Helen var lika knäpp som vanligt. Tyckte att det var väldigt passande att få läsa en chick lit där huvudpersonen kämpar med psykiatriska problem när man ser personer med liknande problematik på jobbet hela dagen. Och det är ju det jag gillar med Keyes, all den där svärtan mitt bland lustigheterna. I början var jag inte så imponerad, men det tog sig. Behövde bara komma in i boken lite. Betydligt bättre än ex ”This Charming Man”.

Ehm, sen vet jag att jag har läst minst 2 böcker till, men kommer inte ihåg vilka de var just nu. Får återkomma med dem, möjligtvis.

* Älskar det. Vi hade en eftermiddag i Stockholm i början av juni där vi bara låg bredvid varandra i sängen och läste. Mysigt att kunna kombinera läsning och sällskap utan att den andre klagar på det.

Kommentera

