The Great Gatsby (film)

Skriver tenta imorgon och var och såg The Great Gatsby på bio med två vänner för att tänka på annat (har jag gjort annat än att tänka på annat under det här tentaplugget?). Ska skriva om boken, som jag ännu inte har läst ut men har bara ett fåtal sidor kvar, så snart… Vad kan man säga om filmen?

Baz Luhrmann bakom. Jag tycker ju riktigt mycket om både Moulin Rouge och Romeo + Juliet och nog såg man att det var Baz. Det var rätt tydligt, med all extravagans som var inträngd på Gatsbys fester, en extravagans som ibland blev så överdriven att den blev komisk – men jag tror att det var meningen. Att fyrverkerierna som framträder bakom Gatsby första gången tittaren får en ordentlig blick på honom, sammankopplat med ett leende och skål i slow motion, att allt är där för att roa.

Tyckte att både Leonardo Dicaprio och Carey Mulligan (som för övrigt är gift med Marcus Mumford, det ni) gjorde ett utmärkt jobb. Tobey Maguire var lite tråkig som vanligt, tror att det kan ha mer att göra med att jag upplever honom som en väldigt intetsägande skådespelare och är avogt inställd redan från början. Dock så är ju inte Nick Carraway den mest färgstarke av karaktärer direkt.
Mest använda meningen i filmen? ”Old sport”. Seriöst, jag skulle vilja se en uträkning på hur många gånger Jay Gatsby säger old sport i filmen/boken. Såg direktiv till ett dryckesspel på internet. ”1. Drink every time Gatsby says old sport, 2. Die”.

En annan sak som gör att man märker att det är en Baz Luhrmann-film är musiken. I alla de filmer jag har sett av Luhrmann så har musiken spelat en väldigt central roll – Moulin Rouge är ju en musikal och Romeo + Juliet har ett fantastiskt soundtrack. Tror dock att The Great Gatsby tar priset. Kan även meddela om att jag har nött soundtracket en månad innan jag såg filmen och att det faktum att jag gillade soundtracket så mycket fick mig att köpa boken till att börja med.

Äh, låt mig bjuda på lite musik så här på kvällen:


Lana del Rey. Behöver jag säga mer?

Jack White. Behöver jag säga mer?

¨

Emeli Sandes 20-tals inspirerade Beyonce cover, älskar blåsinstrumenten.

Florence + The Machines Over the Love som jag först nu inser är skriven med filmen i åtanke. ”The green light” måste ju bara anspela på den gröna lampan på Buchanans brygga.


Än en gång, jag gillar verkligen att de satt in blåsinstrumenten. Plus att jag älskar den här scenen i filmen för dess överdrivna, färgstarka, ”much is more”-anda.

Ska jag fortsätta eller har jag gjort tillräckligt för att få fram min åsikt?

One thought on “The Great Gatsby (film)

Kommentera

