Tegelstenar (Kalix Edition)

Minns ni för ett tag sedan när jag gjorde ett inlägg och visade mina tegelstenar, en Umeå edition? Och jag lovade att göra ett till inlägg när jag kom hem till resterande del av mitt bibliotek? Nu är stunden kommen och efter att ha gått igenom bokhyllorna efter tjocka böcker så kan jag härmed konstatera att mina tjocka böcker i Umeå var betydligt tjockare än de jag hade hemma i Kalix.

Nu räknade jag bort fyra böcker från min topp 10 tjockaste böcker, men det gjorde jag i Umeå också – där blev ”A Feast for Crows” ratade på grund av att GRRM redan hade en bok på listan och samma sak gällde här – ”A Game of Thrones” + ”A Clash of Kings” blev bortplockade på grund av att mastodonten ”A Storm of Swords” redan smygit sig in, detsamma för Diana Gabaldons böcker.

1. ”Snö och aska” av Diana Gabaldon, 1279 sidor
2. ”A Storm of Swords” av George R.R. Martin, 1197 sidor
3. ”The Stand” av Stephen King, 1141 sidor
(”Sjöfararna” av Diana Gabaldon, 1043 sidor)
( ”A Clash of Kings” av George R.R. Martin, 1030 sidor)
4. ”The Mists of Avalon” av Marion Zimmer Bradley, 1009 sidor
5. ”Shantaram” av Gregory David Roberts, 941 sidor
6. ”His Dark Materials” av Philip Pullman, 933 sidor
7. ”Blonde” av Joyce Carol Oates, 862 sidor
( ”A Game of Thrones” av George R.R. Martin, 854 sidor)
( ”Slända i bärnsten” av Diana Gabaldon, 789 sidor)
8. ”Jonathan Strange and Mr Norrell” av Susanna Clarke, 773 sidor
9. ”Harry Potter and the Order of the Phoenix” av J. K. Rowling, 766 sidor
10. ”Breaking Dawn” av Stephenie Meyer, 756 sidor
Efter en snabbuträkning så slutade Kalixböckerna på listan på ett genomsnitt á 965,7 sidor (då minus GRRM och Gabaldonböcker) medan Umeåböckerna nådde upp till 1023,8 sidor i genomsnitt.

PS! Jag har hittat min Blonde, är så glad så glad. Trodde att jag glömt den i Thailand, men visar sig att mina föräldrar hade hittat den i min backpackerväska när de burit ner den i källaren och kollat igenom alla miljontals fack.

Kommentera

