Inlägget där Sara får gåshud av Rains of Castamere

GRRM verkar göra det till tradition att avsluta alla sina avsnitt av Game of Thrones med att spela Rains of Castamere. Ni skulle ha sett min reaktion när de började att spela Rains of Castamere i slutet av 3×07, ”The Bear and the Maiden Fair” (perfekt namn by the way). Okej, min reaktion var väldigt diskret och inombordes då jag än en gång ser Game of Thrones med någon som inte har en aning om vad som kommer. Jag fick i alla fall gåshud, dels för att det var så perfekt, Jaime Lannister som sakta strövar bort från Boltonidioterna som fått ersätta Vargo Hoat och så den där instrumentala Rains of Castamere-versionen.

Ännu bättre var att när jag inte kunde hålla mig från att börja nynna med och halvsjunga ”And so he spoke, and so he spoke” så började min pojkvän ifrågasätta hur jag kunde texten och vad det var för något – vilket ledde till att jag fick förklara för honom vad Rains of Castamere egentligen är. Att det är en sång om Tywin Lannister och hur han slog ner ett uppror och ödelagde Castamere. Vilket kan ge honom lite mer förståelse inför vad som kommer vara så fruktansvärt hårresande med avsnittet som kommer om 2 veckor, 3×09, ”Rains of Castamere”. Spoiler: Jag är hemsk, men jag har faktiskt börjat se fram emot the Red Wedding. Eller inte se fram emot det… men jag ser lite fram emot reaktionerna efter det.

Äh, jag bjuder på den en gång till:

7 thoughts on “Inlägget där Sara får gåshud av Rains of Castamere

  1. Är också mycket pepp inför bröloppet. Inte så att jag inte hatar att det skedde men tror det kan bli så himla episkt på tv. Är bara lite orolig för att tv-serien inte kanske har förklarat Rain of Castamere tillräckligt bra för att de som bara har sett serien ska förstå vad som händer.

    • Jag tror att de flesta som kommer ihåg låten från tidigare avsnitt har förstått att den har en Lannisterkoppling (tror t.o.m. att någon kallade den för ”The Lannister Song” i Blackwater-avsnittet), men det är sant. Det blir inte riktigt samma sak om det inte är förklarat exakt vad den handlar om. Jag uppskattar ju verkligen Blackwater-avsnittets användning av dem, där Tywin Lannister kommer in i tronsalen och förkunnar att han vunnit striden om King’s Landing och så börjar de spela Rains of Castamere och jag tror att det blir ännu lite mer uppskattning när man faktiskt förstår att sången är skriven OM Tywin och hur man inte sätter sig upp mot honom.

  2. För det första: Hurra för att du bloggar igen! 😀
    För det andra: jag ser så otroligt mycket fram emot The Red Wedding. Jag hoppas att det blir så fantastiskt obehagligt som det är i böckerna. Jag minns fortfarande när jag läste boken första gången och kom till det kapitlet och bara: ”Nä, han kan väl ändå inte göra så!?!” Oh, my sweet summer child … 😉

    • Tack så mycket! 🙂
      Jag ser så mycket fram emot alla bröllop, men gissar att det s.k. Purple Wedding (fattar inte varför) inte kommer förrän i nästa säsong, tyvärr.
      Jag hade lite samma reaktion på the Red Wedding. Minns att jag satt där och bara tittade rätt fram i väggen och var helt chockad. Efter det har jag insett att man kan lita på att Martin inte har några ”jag kan inte göra det här”-spärrar och inte ska bli förvånad över att sådana saker händer, jag har gått till att förvänta mg att alla karaktärer kommer att dö, så slipper jag bli chockad 🙂

      • Jag förstår verkligen varför de delat upp den här boken på två saker. Så mycket som händer! och folk lär bli minst lika chockade nästa säsong, både av bröllop och av vad som händer i slutet. 🙂
        Min teori har länge varit att den enda som har plot armour är Daenerys, av den simpla orsaken att hennes kapitel skulle kännas helt onödiga om hon bara dog helt plötsligt. Fast sen jag läste senaste boken är jag inte säker på att hon har frikort längre … 😉

  3. Jag blev också alldeles iiiiihh när avsnittet slutade med den låten och jag började sjunga lite tyst och min sambo typ ”eeh..?” xD

Kommentera

