Tegelstenar (Umeå Edition)

Jag såg att det är en tegelstensutmaning som snurrar runt på bokbloggarna och fick genast inspiration till ett inlägg. Jag kan dock inte följa ”reglerna”: att visa upp de 5 tjockaste böckerna som står i hyllan som jag har läst och de 2 tjockaste böckerna som står i hyllan som jag inte har läst. Varför inte? Jo, för enligt mig så har jag EN boksamling… uppdelad i fyra bokhyllor… 40 mil ifrån varandra. Och det smärtar mig att erkänna, men jag har faktiskt läst ytterst få av böckerna i min Umeåbokhylla. Av den anledningen att jag fortfarande köper väldigt mycket böcker, men nästan inte har någon lästid. Under våren har lästiden varit lika med noll då jag ägnat typ 90 % av min fritid med vänner och mannen i mitt liv. Så om jag skulle visa de fem tjockaste böckerna som jag har läst av böckerna jag har i Umeå så skulle det bli ytterst futtiga böcker.

Därför löser jag det så här; jag går ett inlägg Umeå Style och när jag är hemma till andra delen av min boksamling om någon vecka så gör jag ett nytt inlägg, Kalix Style.

Innan jag börjar rada upp mina tegelstenar så måste jag ta och sörja tegelstenarnas tegelsten, inköpt på bokrean 2007, som jag äntligen började att läsa under min Thailandsresa efter många år som hyllvärmare… och som jag glömde outläst på ett skåp på hostelet i Bangkok. Rest in peace, ”Blonde”(862 sidor), jag lovar att införskaffa ett nytt exemplar så att jag får läsa klart dig och förhoppningsvis så kom det någon annan svensk turist till mitt hostel och hittade dig och fick en trevlig läsupplevelse.

Nu till tegelstenar. Alla olästa. Ska förhoppningsvis läsa många av dem i sommar.

image

1. ”War and Peace” av Leo Tolstoy, 1392 sidor.
2. ”Les Miserables” av Victor Hugo, 1232 sidor.
3. ”Svärdet och spiran” av Ken Follett, 1070 sidor.
4. ”Sherlock Holmes: The Complete Novels and Stories, Volume I” av Sir Arthur Conan Doyle, 1059 sidor.*
5. ”A Dance With Dragons” av George R.R. Martin, 1015 sidor. **
6. ”Anna Karenina” av Leo Tolstoy, 942 sidor.
7. ”De välvilliga” av Jonathan Littell, 910 sidor.
8. ”Trummornas dån” av Diana Gabaldon, 909 sidor.
9. ”The Passage” av Justin Cronin, 871 sidor.
10. ”The Crimson Petal and the White” av Michel Faber, 838 sidor.

* Där har jag faktiskt läst två av böckerna, men har många många kvar.
** I sommar är det äntligen dags. Har väntat i 3 år nu, blir perfekt att läsa den i ”halvtid” till ”A Time for Wolves”, för lär väl ta 6 år att bli klar med den.

Blev riktigt sugen på att läsa nu.

[Uppdatering: Insåg precis att jag även hade med mig ”The Name of the Wind” till Thailand, men inte hann läsa den. Frågan är då… Var är DEN nu?]

3 thoughts on “Tegelstenar (Umeå Edition)

  1. Tänk att jag har läst din(a) blogg(ar) så länge – skulle tippa på cirkus 4 år, kommer i alla fall ihåg twilighttiden när du även hade en vän som tyckte om Titanic nästan lika mycket som jag – men ändå inte lyckats pussla ihop att du härstammar (?) från så pass nära mig i Norrbotten!
    /Luleåbo och fellow boknörd med alldeles för många olästa böcker i nuvarande bokhylla

    • Tack så mycket för att du har följt mig under så lång tid. Minns Twilight-tiden, var väldigt mycket vampyrer där ett tag 🙂 Tror att jag var väldigt hemlighetsfull med min identitet tidigare, har börjat bli lite mer frikostig med personlig information på senare tid 🙂

  2. Pingback: Tegelstenar (Kalix Edition) | Saras perspektiv

Kommentera

