Inlägget där Sara än en gång försvarar Anne Boleyn

Ni som har läst min blogg förut kanske har märkt att jag har en stor förkärlek för Anne Boleyn? Inte? Kanske borde ta och läsa om Eric Ives ”The Life and Death of Anne Boleyn” och recensera den (men hur recenserar man facklitteratur egentligen?) bara för att få fram det lite extra.

Jag tror att min fascination för Anne Boleyn har mycket att göra med att hon var en stark personlighet som inte bara lät andra bestämma över henne, som tog sig längre och högre upp än kvinnor i hennes position normalt gjorde under den tiden … och det blev hennes död. För att jag tycker så fruktansvärt synd om henne, om hon bara hade fått gifta sig med sin Henry Percy som hon först ville så hade det kanske gått betydligt bättre. Hon skulle ha sluppit att bli svartmålad under 500 år.

För om det är något jag stör mig på så är den onyanserade bilden av Anne Boleyn som homewrecker, som en självisk och manipulativ häxa som bara tänkte på sig själv och sin strävan efter makt. Och få saker får mig så irriterade som ”The Other Boleyn Girl” av Philippa Gregory. Boken där allt Anne gör är genomont och Mary är en liten ängel som gör allting rätt. Schmenus har skrivit ett bra inlägg om filmen här.

För att fortsätta med hur mycket jag avskyr Den andra systern Boleyn så skulle jag bara vilja bjuda på ett filmklipp, kanske lite väl morbitt, men för att visa på hur olika man kan behandla samma kvinna.

I The Other Boleyn Girl så porträtteras Annes avrättning så här. Kan säga att varken detta klipp eller det följande är helt historiskt korrekt – Annes avrättning var lite mer privat, de ville ex inte berätta när den skulle ske för att inte en folksamling skulle samlas. Som jag förstått det så var det publik, men inte en stor massa.

Nu är ju inte The Tudors helt korrekt heller, men visst märker ni en skillnad? I verkligheten var Anne lugn vid avrättningen och flera vittnen sade sig vara imponerade över det mod hon mötte döden med. Varför ändra på det i filmen? Jo, för att inget Anne gör i The Other Boleyn Girl visar henne i positivt ljus. Inget. Allt hon gör, alla interaktioner hon har med andra karaktärer är för att visa att hon är en depraverad, självisk häxa utan empati.

Har jagat upp mig över det här nu igen. Då och då kommer min ilska över The Other Boleyn Girl tillbaka. Och då får jag återvända till Eric Ives. Och hans betydligt mer nyanserade bild av Anne:

”To us she appears inconsistent – religious yet aggressive, calculating yet emotional, with the light touch of the courtier yet the strong grip of the politician… A woman in her own right – taken on her own terms in a man’s world; a woman who mobilized her education, her style and her presence to outweigh the disadvantages of her sex; of only moderate good looks, but taking a court and a king by storm. Perhaps, in the end, it is Thomas Cromwell’s assessment that comes nearest: intelligence, spirit and courage.”

 

3 thoughts on “Inlägget där Sara än en gång försvarar Anne Boleyn

  1. Jag älskar The Other Boleyn Girl men håller helt med dig om bilden av Anne, utifrån den synvinkeln så är filmen inget vidare alls. Det känns som att Anne Boleyn allt som oftast framställs på ett väldigt negativt sätt och det kan ju tyckas sättas på sin spets just i The Other Boleyn Girl, men jag störde mig nog mest på hur man väljer att på ett så tydligt sätt dela in Mary och Anne i den goda och onda sidan. Blir så irriterad på att de inte bara kan få vara människor utan måste vara genomgoda respektive genom onda.

    • Det som gör mig extra irriterad är att jag inte tycker att boken är dålig om man bortser från de polariserade bilderna av Mary och Anne och hur Anne framställs. Jag skulle kunnat tyckte väldigt mycket om boken om det inte vore för den onyanserade bilden av bägge kvinnliga huvudkaraktärerna. Filmen är en annan historia, men mycket har nog att göra med att jag gick in med vetskapen om vad som väntade och alltså aldrig förväntade mig annat än Anne som djävulen.

      Ja! Precis. Kan bara hålla med om uppdelningen. Stör mig så otroligt mycket på hur Philippa Gregory helt har ignorerat historiskt fakta för att det inte passar in i hennes bild av Mary Boleyn som genomgod ängel och Anne som det ruttna äpplet. Hur hon även har tonat ner Henry och lämpat över ett flertal av hans beslut på Annes samvete.

  2. Håller helt med dig i vad du skriver, jag avgudar Anne Boleyn och blev därför på väldigt dåligt humör när jag såg The Other Boleyn Girl, även för att jag förväntat mig att se Natalie Portman (som oftast är med i fantastiska filmer med bra roller) porträttera Anne Boleyn på ett bra sätt. Min favorit tror jag är Natalie Dormer; genom de två säsonger hon är med i, utvecklas hon hela tiden precis som man själv föreställt sig att Anne Boleyn utvecklades. Nu var kanske inte alla saker i The Tudors historiskt korrekta, men det är nog inte lätt att hitta något intressant som är helt hundra procent-igt historiskt korrekt.
    En annan sak jag gillade med Anne Boleyn i The Tudors, var kläderna. Då Anne var berömd även för sitt mode, är det en stor detalj när man ska göra en film om henne tycker jag, och det gjorde inte The Other Boleyn girl – en film där Anne, under hela filmen, bär upp ungefär tio klänningar.
    Håller helt med om att det är fruktansvärt att man får Henry till att verka snäll och medgörlig, som om Anne helt enkelt manipulerade honom och förtrollade honom precis som människorna på 1500-talet sade! Har man inte gått vidare mer än så på de femhundra år som passerat sedan Anne Boleyn dog?

Kommentera

