Bokinköp, Maj 2013

Jag kommer nog att vara ledig hela sommaren då jag för första gången sedan jag tog studenten finner mig själv utan sysselsättning i sommar. För att fylla ut denna tid så har jag passat på att fylla på bokhyllan lite.

Börjar med en 1200-sidors tegelsten som gjort succé på biograferna under våren: ”Les Miserables” av Victor Hugo, i min älskade Penguin Clothbound Classics serie. Tror att det här blir den tolfte eller trettonde boken jag har i serien.* Har inte sett musikalen eller filmen, för jag har velat läsa boken först.

Går vidare med lite skräck. ”Daisy Miller and The Turn of the Screw” av Henry James. Kommer nog att göra mig livrädd. Intressant: tror att den här pocketserien, också från Penguin, är en pocketversion av min Clothbound-serie. Ex. ”Pride and Prejudice” i pocketserien, min ”Pride and Prejudice”. Vi tar ett exempel till; ”Persuasion” pocket, ”Persuasion” Clothbound.

Och ännu mer filmatiseringar. ”The Great Gatsby” av F. Scott Fitzgerald. Måste läsa boken innan jag ser filmen. Och jag vill se filmen. Mycket tack vare att jag blivit helt förälskad i Lana Del Reys ledmotiv till filmen, Young and Beautiful, och är ungefär lika förtjust i Florence + The Machines Over the Love. Kanske inte är en anledning att se en film bara för att man gillar soundtracket, men har hört att boken ska vara bra så why not.

Sist, men inte minst, så har vi en 1000-sidors rysk tegelsten. ”War and Peace” av Lev Tolstoj. Kanske inte det smartaste, med tanke på att jag är tjejen som ännu inte har lyckats läsa ut ”Anna Karenina” (också ett projekt för sommaren!). Måste dock säga att jag aldrig har förstått varför jag bara kommit 200 sidor in i Anna Karenina med tanke på att jag älskar det jag läst av boken.

 

(Efter en snabb räkning tolfte, har ”Jane Eyre”, ”Wuthering Heights”, ”Persuasion”, ”Pride and Prejudice”, ”Tess of the D’Urbervilles”, ”The Woman in White”, ”Dracula”, ”The Picture of Dorian Gray”, ”Great Expectations”, ”A Christmas Carol” och ”Lady Chatterlay’s Lover” sedan tidigare)

4 thoughts on “Bokinköp, Maj 2013

  1. Är också utan sysselsättning i sommar, om man inte räknar med sommarkurser, för första gången sedan 16 års ålder.. Jag borde kanske njuta av det, men känner redan nu hur rastlös jag kommer att bli.

    • Jag känner också rastlösheten och hur det kommer svida på mitt sparkonto. Har därför sökt en massa jobb i efterhand, nu i sista stunden, och anmält mig till sjukhuset så att de vet att jag vill ha jobb om de får vakanser 🙂

      Fast… samtidigt hade jag sett fram emot en sommar där jag bara kunde läsa, repetera inför höstens kurser och avdelningsarbete och kanske höra av mig till sjukhuset och fråga om jag kan få svansa läkarna, att följa med och se och lära genom att iaktta och få lite insikt i hur det ser ut i mottagnings/avdelningsvård, men utan att få betalt eller egentligen uträtta något själv.

      Och det skulle vara trevligt att friare kunna besöka min pojkvän i sommar. Vi kommer annars vara åtskilda av 100 mil under 3 månader och han jobbar mellan början på juni och början på augusti, så då kommer det bara vara jag som är ”mobil” och kan komma och hälsa på.

  2. Njut av ledigheten! 🙂 Inte så kul att vara utan jobb, kanske, men man får göra det bästa av situationen. Det låter som att du har många bra läsupplevelser framför dig iaf. Får se vad jag hinner med under semestern.. Jag har några tegelstenar i hyllan, så det kanske är dags att ta tag i dem.

    • Jag ser faktiskt fram lite mot ledigheten, känns som att jag borde kunna sysselsätta mig på något sätt i alla fall, är mer hålet i plånboken som känns lite surt 🙂

      Tegelstenar brukar vara jobbiga att komma igång med, har nog ett tiotal som stått stående en evighet för att jag inte känner att jag har tid att läsa dem. Får bli mitt projekt under sommaren 🙂

Kommentera

