Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver (2010)

Ett av mina inköp från Stockholmsresan. Inköpt för att jag kände igen Lauren Olivers namn och blev intresserad, då jag tyckte väldigt mycket om ”Delirium” och för att jag längtat efter vanlig hederlig YA-litteratur utan övernaturliga inslag då det var en evighet sedan jag läste något sådant. Okej då, den handlar om en tjej som dör och sedan upplever samma dag gång på gång på gång, men förutom just den pyttelilla saken så saknade boken helt övernaturligheter. Och med övernaturligheter menar jag självklart killar med magiska krafter/mystiskt ursprung. Tog en tågresa att läsa ut den.

Resten får du ta reda på själv” (Before I Fall) handlar om Samantha Kingston. Sam är en i det coola gänget på sin skola, har en populär, snygg kille och tycker sig leva ett rätt bra liv och reflekterar inte så mycket över sitt och andras val och situation. Dagarna bara rusar förbi, den ena dagen den andra lik. Tills dagen Sam dör.

På väg hem från en fest sker en olycka, Sam känner smärtan och brandlukten… och helt plötsligt ringer väckarklockan och det är fredagsmorgon igen, och dagen hon redan genomlevt har börjat om på nytt. Gången på gång utspelar sig den där ödesdigra fredagen, allt medan Sam försöker lösa problem som uppstått under tidigare fredagar, får perspektiv på vad som är viktigt i hennes liv och hur hennes och hennes vänners agerande och val påverkar andra… och hon försöker att finna ett sätt att undvika att dö.

Boken var lättläst och väldigt intressant. Stundtals var den väldigt förutsägbar, vissa saker såg jag långt i förväg och det var ibland lätt att se vad författaren var ute efter, vilka känslor och tankar hon hade i åtanke att väcka när ett kapitel skrevs och vart vägen var på väg, vad en händelse skulle leda till. Detta behöver dock inte vara något dåligt. Ibland så blir det bara så. Saker kan vara uppenbara, men ändå viktiga att ta upp. Att ”coola” Sam inser att deras ”roliga” skämt på andras bekostnad kanske inte är riktigt så roliga som de tycker, att tjejerna i coola gänget också är människor med dåliga sidor och svagheter, att känslor inte går att styra och att det finns små saker i vardagen som kan te sig obetydliga, men som man kommer att sörja att förlora.

En sak jag verkligen gillade att Lauren Oliver tar upp är att det inte alltid bara är att säga förlåt. Förlåt är ett bra ord, att be om förlåtelse kan vara ett bra sätt att visa att man insett att man gjort fel… men ett förlåt raderar inte åratal av ångest för en annan människa.

Läsaren får följa Sam genom sju väldigt olika dagar, med väldigt olika innehåll och nya lärdomar. Sju olika dagar… som i grund och botten är exakt samma dag. Och det blir inte långtråkigt. Inte ens när man för sjunde gången får följa med Sam på samma mattelektion, i och med Sams nya insikter och olika känslolägen så bjuder varje dag på något nytt. Och jag är glad att jag fick följa med.

2 thoughts on “Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver (2010)

    • Gör det! :
      Tycker om Lauren Oliver. Kommer inte ihåg så mycket av ”Delirium” (har du läst den serien? också mycket bra) men kommer ihåg att jag tyckte väldigt mycket om den också.

Kommentera

