Far over the Misty Mountains cold…

Igår såg jag The Hobbit. Och jag är fortfarande fånigt glad. Jag har aldrig upplevt att jag har fått en sådan energichock när jag gått på bio förut. Gick från extremt dåligt humör till extremt bra humör bara av att få se en glimt av Fylke (eller kanske för att Thranduil red på en freaking älg (!) i öppningsscenen).

Det hela började med att jag och mina kompisar anlände till bion 20.20 och upptäckte att oops, klantskallen som bokade biljetter hade visst bokat till fel föreställning. Till 18.00-visningen och inte 20.30-visningen. Behöver jag säga att klantskallen in charge of biljettbokningen var jag? Tack vare 5 lediga platser på bion och en snäll biovärd som lät oss köpa biljetter för halva priset så fick vi ändå se filmen, om än utspridda i biosalongen.

Jag fick den absolut sämsta platsen. Längst fram, längst ut. Tänkte ”hur ska det här gå?”. Blev nästan illamående under första minutrarna av vinkeln, men sen glömdes allt bort. För sen började The Hobbit: An Unexpected Journey och jag var bara… jag vet inte. Jag kan avslöja att jag grät en gång under filmen bara för att jag var så glad och så rörd av den episka musiken.

För om det är något jag VERKLIGEN älskar med den här filmen så är det Howard Shores musik. Hans ”dvärgtema”, som jag numera kallar det, den episka versionen av Misty Mountains Cold, den som spelas i olika versioner i nästan alla episka eller spännande scener likt Fellowship-temat från trilogin, det är SÅ bra. Min favorit är i en slutscen när Thorin och Bilbo gör ”något” tillsammans (okej, det där låter lite fel, men jag vill vara vag och inte spoila, äh, spoilertext; Tror det var när Bilbo räddar Thorin. Fanns inga sexscener med. Fast älskar kramen i slutet av filmen! Älskar bromance. Älskar män som kan visa sin uppskattning till andra män och inte är rädd för kroppskontakt) och Shore har integrerat dvärgtemat med hobtemat.

Jag vet att de hade ändrat en hel del saker, men… Alltså. Jag såg precis en 3-timmars film som kändes som att den var typ 1,5 timme. Seriöst, när den var slut, efter 3 timmar, så tänkte jag ”Men, är den redan slut?”.

Vet inte om det var musiken, att få se hober igen, Martin Freeman (bless you Martin), att Dori både ser ut, beter sig och låter exakt som Carl-Jan Granqvist, den otroligt vackra och storslagna Nya Zeeländska-naturen, saknaden efter LotR, att Frodo dök upp igen en kort stund i en scen som var en direkt prequel till inledande hobscener i Fellowship of the Ring, och musiken, musiken, musiken. Kanske kommer jag att störa mig mer på saker andra gången jag ser den.

Som att Azog har en jättestor roll. Om jag minns min mytologi rätt så blev Azog dödad av Daín typ 100 år innan The Hobbit ens börjar. Fast det är klart, de kanske behöver en synlig fiende, då det kommer dröja innan de kommer fram till Smaug och Sauron är ju bara där och gömmer sig i skuggorna i utkanten.

Ursäkta mig, nu ska jag gå och lyssna på Misty Mountains Cold… igen.

Uppdatering: Stenjätteboxningsmatch, really Peter Jackson, really?

2 thoughts on “Far over the Misty Mountains cold…

  1. Hej! Jag skulle bara vilja ställa två frågor rätt ur det blå,
    1. Brukar du oftast läsa böcker på engelska eller svenska?
    2. Hur gammal är du? 🙂

    • Hejhej! Nu kommer mitt svar jättelångt efter att du ställde frågan.
      1. Det varierar lite beroende på genre. Ungdomsböcker och fantasyböcker läser jag helst på engelska, då översättningarna ibland är lite taffliga och uttryck och varelser har mycket coolare namn på engelska. ”Vanlig” litteratur läser jag nog vanligtvis på svenska – men ibland så är det svårt att få tag i skönlitteratur som har några år på nacken i svensk översättning, och då läser jag på engelska istället.
      2. Cirka 21,5 år. Fyller 22 i oktober 🙂

Kommentera

