Jultävlingstips

1. Louise på Boken är tankens barn har en julkalender där hon varje dag presenterar en ny bok hennes läsare har möjlighet att vinna. På julafton dras den lyckliga vinnaren som då får välja bland de 24 ”luckböckerna”.

Hon frågar även efter jullästips. När jag tänker på böcker som handlar om jul och julkänslor så dyker Dickens ”A Christmas Carol”  och Dr Seuss ”How the Grinch Stole the Christmas” alltid upp först, av uppenbara anledningar. En annan jultradition jag ägnade mig åt i yngre år och borde återuppta nu också var att jag varje jul såg på julavsnitten av mina favoritserier… samt läste alla julkapitel i Harry Potter. Att fira jul på Hogwarts verkar vara sagolikt, med brasor, storslagna måltider, glad stämning och förtrollat julpynt. Vi får följa med när Harry ser sina föräldrar för första gången i Erised-spegeln, ner i Slytherins sällskapsrum i Goyles skepnad, gå på bal, följa med till St Mungus (kanske inte det mest uppmuntrande julkapitlena i bokserien), till Kråkboet och till hans föräldrars grav (dito), och jag älskar varje ord av det. Det om något ger mig julkänslor.

2. Nilmas bokhylla lottar ut tre böcker av Lauren Oliver, författaren bakom ”Delirium som jag läste och älskade i våras. Böckerna som lottas ut är tidigare nämnda ”Delirium”, fortsättningen ”Pandemonium” samt fristående ”Before I Fall” som jag har hört så mycket om.

Håller tummarna för att jag vinner då jag som sagt tyckte väldigt mycket om ”Delirium”. Varför vill jag vinna en bok jag redan äger kan man fråga sig? Jo, för att jag sitter just nu och sätter ihop en ultimat YA-julklapp till min lillasyster (hon läser inte min blogg, så jag kan lugnt berätta det) och tänkte bla. ge henne ”Delirium”… men eftersom jag tycker om boken så mycket och bor 40 mil från henne så vill jag ju inte ge henne mitt ex. Så om jag vinner så blir det 2 julklappar till mig… och en till min älskade lillasyster.

Kommentera

