Första enkäten på tre månader

Enkät hittad hos Louise. Då jag varit frånvarande från bloggosfären så har jag missat den, men fyller i nu istället.

01. Ljudbok eller bok i handen?
Bok i handen. Älskar känslan av nya böcker. Har dessutom ett koncentrationsspan på ca 5 minuter när det gäller att lyssna på saker; spelar ingen roll om det är radioprogram eller ljudbok, efter ett tag så slutar jag lyssna aktivt och tänker på annat.

02. Pocket eller inbunden?
Pocket är mycket enklare att läsa. Håller just nu på att läsa i min jättefina inbundna utgåva av ”Pride and Prejudice”, men det finns en stor nackdel; den går inte att ta med sig lika lätt. Och den går inte att läsa på toaletten. Fast det är nog mer för att jag tycker att Austen inte direkt är toalettlitteratur. Känns bara fel att sitta inne i ett badrum och läsa om mr Darcy.

03. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Fiction.

04. Harry Potter eller Twilight?
Harry Potter, min gamle vän. Jag har ett stort HP-relaterat problem just nu. Jag har insett att jag vill att mina barn ska växa upp med Harry som jag gjorde, men samtidigt så vill jag att de ska vara gamla nog att förstå allt det finstilta, att läsa mellan raderna – speciellt i slutet när det blir lite mörkare och grymmare. Fast… hur lätt är det att portionera ut böckerna eftersom? Och hur taskigt är inte det?

05. Fantasyvärld eller vår värld?
Fantasyvärld, om den är bra uppbyggd.
06. Kindle, iPad eller annat?
Har aldrig använt något av dem. Håller mig till riktiga böcker.

07. Låna eller köpa böcker?
Jag köper nästan alla böcker jag läser. Älskar känslan av att vara den första som öppnar och läser ur en bok, att känna hur stel pärmen är när man sätter sig ned med boken för första gången.

08. Bokhandlar eller online?
Online, pga. snålhet och dålig ekonomi.

09. Ensamstående bok eller trilogi?
Varför är det alltid trilogier? Kan faktiskt tycka att en ensamstående bok i många fall kan vara bra. Dock så gillar jag känslan av att sugas in i en värld och sedan få återse sina nyfunna vänner på nya äventyr.

10. Tjock bok eller kort bok?
Mellantjock. Sisådär 400-500 sidor. Fast om boken är riktigt bra så spelar det ingen roll.

11. Romans eller action?
Nu definierar jag utifrån filmkategorierna; då tar jag hellre en ganska mesig romans än en innehållslös action i 9 fall av 10.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Är härligt att få vara ute och läsa i solen, men som läsupplevelse så säger jag mysa under en filt.

13. Varm choklad eller latte?
Varm choklad!

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Jag läser recensioner för att få boktips och det brukar oftast ta ett tag innan jag köper en bok jag har upptäckt (brukar försöka hålla mig från spontana impulsköp och samla ihop några böcker jag absolut vill ha till varje gång). När jag väl har läst boken så håller jag mig dock från att läsa andras recensioner tills jag har skrivit min egen, för att inte influeras av andra. Blir lätt så, att om någon klagar på något så kanske jag också börjar störa mig mer på det i efterhand när det har uppmärksammats.

2 thoughts on “Första enkäten på tre månader

  1. Håller med om det där med Harry Potter, det är sannerligen ett problem (eller kommer att bli snarare) för det var nog tur att de släpptes samtidigt som man själv växte upp för då växte man ju upp tillsammans och såg på världen med liknande ögon 🙂

    • Jag vill ju inte direkt bli en sådan förälder som förbjuder sina barn från att läsa det de vill – men står fast vid att jag tror att bok fem, sex och sju är bättre lämpade till lite äldre barn. Jag vet att jag läste Order of the Phoenix innan jag började sjuan och även om jag ändå var så pass emotionellt mogen så var det saker jag inte insåg förrän vid omläsningar senare. 🙂

Kommentera

