Bekännelse

Nu ska jag bekänna något hemskt, något som man inte kan tro när man ser vilka genrer jag gillar att läsa: jag har aldrig varit till Science Fiction Bokhandeln. Jag vet att den ska ligga någonstans i Stockholm. Jag tror till och med att jag har varit på väg till den ett antal gånger, men av någon anledning så har det aldrig hänt att jag har tagit mig dit. Jag vet att den ska ha en drakskylt (?) utanför, för det är det som folk alltid säger när jag ber om en vägbeskrivning inför mina Stockholmbesök: först rabblas gatnamn som inte säger mig någonting då jag har ungefär lika bra lokalsinne i Stockholm som jag har ute i skogen, noll koll alltså, och sedan ”leta efter drakskylten, går inte att missa”.

Nu, när jag efter Mallorcaresan ska spendera 6 dagar i Stockholm, så måste jag väl ändå hinna ta mig dit?

… Kan någon vänlig själ bara tala om för mig var man hittar denna underbara bokhandel? Om ni ger mig ett litet mindre område, typ ”i närheten av den eller den stora kända byggnaden och till vänster” så kan jag nog hitta dit… hoppas jag.

5 thoughts on “Bekännelse

  1. Den är jätteenkel att hitta, den ligger efter centrala gågatan i Gamla stan. Om du börjar vid riksdagen och går över bron så du har slottet på vänster sida, så är det gatan som är rakt fram och som svänger lite åt höger. Följ den några hundra meter och håll utkik efter den berömda drak-skylten på höger sida.

  2. Men hördudu, bor inte du i Lund? Varför har du inte varit på SF-bokhandeln i Malmö? Den ligger ju jättecentralt. Själv föredrar jag my precious här i Göteborg, men den i Malmö går inte av för hackor heller. (Butiken i Stockholm har jag inte heller besökt iofs, men så är jag inte heller i huvudstaden speciellt ofta.)
    Förlåt om jag låter lite brysk, men att ha en bra fantasybokhandel inom rimligt avstånd anser jag närmast vara en mänsklig rättighet…

    • Haha, nej, tyvärr. Hade gärna bott så nära en sf bokhandel, men jag befinner mig i umeå 9 månader om året och övriga 3 ännu längre norrut.
      Förstår det, en bra bokhandel är ju en mänsklig rättighet 🙂

Kommentera

