Semesterläsning II

Undrar redan hur mamma kommer att reagera då jag försöker packa ner den här högen i resväskan… Hon har nämligen, dumt nog, en regel för hur stor ration kläder/böcker får vara i väskan. Tror att den här högen upptar alldeles för mycket volym för att passa in. Får nog köra med min vanliga taktik i så fall;

Så många som möjligt som jag med lite övertalning kan få ner i resväskan (gissar på 4-5 st), gömmer därefter ytterligare en i väskan och sedan får jag släpa på resten i handbagaget. Lätt som en plätt.

Update: Mamma hade lite problem med att förstå varför jag behöver 9 böcker med mig på en 7 dagars utlandssemester. Har inte tänkt på att jag även ska åka nattåg till Arlanda och sedan nattåg hem från Stockholm två veckor senare.

Nu när jag tänker efter… Behöver nog fler böcker (!). Tur att det finns bokhandlar i så fall.

image

5 thoughts on “Semesterläsning II

  1. Hahaha ja vissa har svårt att förstå det där med att man har med mer böcker än dagar på semester. Men ve och fasa om man står utan en dag ju! Sen har du en helt ljuvlig packning där 😀

    • Efter en hård strid så slutade det med att jag fick packa ner 5 böcker i resväskan som ska med till Mallorca. Sedan har jag en som ska lämnas hos min morbror i Uppsala inför min Stockholms vistelse och i den hamnade 2 st. Resten tog jag i handbagaget.

      (Dock så fick jag en viss vetorätt när det gällde vilka böcker som min mamma skulle ta med sig, så förhoppningsvis så kommer jag kunna läsa någon av hennes eller min systers böcker om det kniper. Min syster har dessutom med sig ”The Hunger Games”, så det kanske passar med en liten omläsning :p)

  2. Brukade ha samma diskussioner med min mamma… tills vi spenderade en månad i Indien och jag hade fått ta med mig för lite böcker (hallå, totalt 22 timmars restid?? – läste ut mer än hälften av medtagna böcker på flygen). Slutade med att jag drog med hela familjen på diverse skumma hotell och hål i väggen som \”eventuellt kan ha bibliotek för backpackers\” plus att jag la beslag på hela övriga familjens medtagna litteratur i ren desperation.

    För övrigt så läste jag soulless i Filippinerna (dit fick jag minsann packa ner halva väskan full med böcker) och den var awesome. Eller den var lite seg stundvis men dialogerna var så otroligt charmiga! Hittade andra delen, changeless, på arlanda för 49 kr förra veckan!

    • Haha, upplevde ungefär samma sak när min familj var i Thailand och jag läste Camilla Läckbergs samlade verk då det var de enda böckerna min mamma och syster hade med sig… Och så upptäckte jag, med 2 dagar kvar; att det fanns en jättefin bokhandel med bara engelsk litteratur ett stenkast från hotellet.

      Soulless var resans litterära höjdpunkt! Riktigt mysig 🙂

Kommentera

