Sagan om Isfolket # 20 och 21 av Margit Sandemo (1985)

# 20, ”Korpens vingar
Huvudperson: Heike.
Heike har efter händelserna i förra boken fått en kärleksfull uppväxt i den sydeuropeiska by han hamnade i som barn. Men hans rötter och längtan efter att få återförenas med Isfolket och lära sig mer om förbannelsen som drabbat honom gör att han beger sig ut på den långa resan tillbaka mot Skandinavien. I de transylvanska bergen hamnar han i en mystisk dal där invånarna skräckslaget viskar om furstinnan Feodora i det närliggande slottet. Många män har begett sig dit, men ingen har någonsin återvänt…

 

#21, ”Vargtimmen
Huvudpersoner: Gunilla, Arv och Heike
Gunilla är en hårt uppfostrad bondflicka, vars fader, en fd. kringresande predikant, gjort sitt bästa för att slå alla syndiga tankar ur henne. Hans dröm är att gifta bort henne med den betydligt äldre änklingen Arv Grip (av Isfolket, förstås). Arv sörjer överfallet på hans fru och två barn som hände på en enslig skogsväg för många år sedan. Hustrun dog och barnen såg han aldrig igen. Men så dyker Heike Lind av Isfolket upp med goda nyheter; Arvs barn är vid liv… och finns någonstans i socken.

Åh, jag måste börja med att säga att jag längtar så otroligt mycket efter att läsa nästa bok i serien. Den heter ”Demonen och jungfrun” och pryds av den snyggaste framsidan hittills! Jag gissar att det ska vara Heike Lind, men det ser mer ut som sångaren i ett pudelrockband från 80-talet. Har den bredvid sängen, men kände ett sug efter något med mer substans så det blev bara 2 böcker i stöten, istället för 4 st som annars är vanligt när jag läser ”Sagan om Isfolket”.

Korpens vingar” lekte med vampyrmyten i de transylvanska bergen; öde slott, mystisk grevinna som inte visar sig ute i solljus och delar namn med en adelsdam som härskade i trakten för hundratals år sedan. Hade varit riktigt intressant… om jag inte hade listat ut allting på en gång och om inte sexgalna mordiska kvinnor än en gång hade använts. Inte första gången onda kvinnor visas på det sättet i de här böckerna inte, nej. Se bara på Sol! (fast hon var ju inte ond-ond, utan mer … otyglad och inte med världens bästa moralkompass).

Även ”Vargtimmen” led lite av att jag listade ut exakt vad som skulle komma fram långt i förväg, men jag störde mig inte lika mycket på personlighetsdragen hos karaktärerna i denna, men däremot allt mer på språket. Det kan ha sin naturliga förklaring; efter att ha läst en bok så kanske man inte ska plocka upp och läsa ut nästa Sagan om Isfolket-bok direkt. En per dag kanske är en lagom dos.

Men som vanligt; vad är väl en bal på slottet? Den kan vara enkel, endimensionell, förutsägbar… och alldeles, alldeles underbar. Ibland får man inte kräva för mycket utan bara slå sig till ro i en solstol och njuta.

12 thoughts on “Sagan om Isfolket # 20 och 21 av Margit Sandemo (1985)

    • Mamma har hela ”Sagan om Isfolket”-serien i källaren så jag brukar läsa några böcker då och då under loven 🙂

      (Om du tänker på ”Grottbjörnens folk” så har jag inte läst en enda av dem, men har tänkt ta mig tid att göra det någon gång :D)

  1. Ibland är verkligen dessa böcker alldeles lagom underhållning 😉 Jag har dock inte kommit fullt såhär långt i serien. Och nej, Sol kanske inte direkt har världens bästa moralkompass nej 😉

    • Precis! Ibland så känner jag bara att nej, nu behöver jag läsa ”Sagan om Isfolket”. När jag läste Sol-böckerna så störde jag mig på henne ganska mycket ibland, men nu i efterhand så saknar jag henne :p

      • Ja precis så kände jag också! Nu vill man ju ha tillbaka Sol och Signe och alla de tidigare karaktärerna som var med precis i början 🙂

        • Jag börjar få svårt att komma ihåg alla karaktärer som har varit och vem som är släkt med vem, så ibland när de nämner någon gammal karaktär så måste jag gå tillbaka till släktträdet och kolla upp den 🙂

Kommentera

