Eld av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren (2012)

Först vill jag be om ursäkt för att det har tagit mig en halv månad att skriva det här inlägget. Jag är riktigt seg just nu. Men på tisdag, då får jag sommarlov! Så vänta er en inläggsbomb då.

När jag läste ”Cirkeln” under förra våren så hyllade jag de tonåriga häxorna som författarna skapat och hur de lyckats skapa karaktärer som kändes som hämtade direkt från min gymnasieskola. Efter ”Eld” så känns de inte bara som riktiga personer som jag lika gärna skulle kunnat ha hälsat på i de iskalla tegelkorridorerna på väg till skåpet mellan lektionerna. Nej, de känns som gamla vänner.

I ”Eld” så får vi möta de av häxorna som överlevt förra boken. Trots att demonerna är tillfälligt stoppade så är inte spelet slut och apokalypsen hotar fortfarande vid horisonten. Till råga på allt så är demoner och läxor inte de enda problemen; Rådet har skickat ut en delegation som ska undersöka och utvärdera De Utvalda – och i Engelsfors har en ny organisation växt i inflytande och börjat likna en sekt. En sekt som hotar att ta över skolan och hela staden.

Redan från första sidorna så var jag fångad. Helt plötsligt så kunde jag titta upp och 150 sidor hade seglat förbi, jag som bara skulle ta en ”kort läspaus” från mitt pluggande.

Det känns som att ”Eld” är skriven för mig. Det är en befängd idé, men det hände ofta under läsningen att jag kände mig så träffad. Att jag kände att nej, det här kunde lika gärna varit jag som sagt det där, lyssnat på den där låten, gjort den liknelsen. Nästan som att författarna hade mig i åtanke när de skrev boken och tänkte ”åh, vad kan vi slänga in för referenser som kommer att göra Sara nöjd?”. Det är inte så konstigt att jag och de flesta andra bokbloggarna känner igen oss i Minoo. Inte när hon erkänner att Donna Tartts ”Den hemliga historien” är en av hennes favoritböcker eller när hon citerar ett av mina favoritstycken från ”Romeo och Julia”, en versrad som jag klottrade på allt jag kom över under första året på gymnasiet;

My only love sprung from my only hate! Too early seen unknown, and known too late! Prodigious birth of love it is to me. That I must love a loathèd enemy

Jag gillar speciellt hur vi i denna bok även får en bättre inblick i hur Ida och Linnea fungerar. Ida var nog den mest intressanta, då hon tidigare har representerat ”bitchen”, den som alltid finns där i alla ungdomsskildringar; i filmer, tv-serier och böcker, och med de dimensioner som tillfördes hennes personlighet och de styrkor och svagheter som hon tillskrivs så känns hon som en av de mest komplexa karaktärerna i boken.

Efter ”Cirkeln” så har Mats och Sara lyckats bygga upp en atmosfär som gör att läsaren sitter på nålar. Efter att ha visat att de är ungefär lika skoningslösa som Joss Whedon och George R.R. Martin så drog jag flera gånger efter andan och tänkte att ”nej, nej, nej, nej X får inte dö!”. Det är verkligen uppskattat, att veta att ingen är säker. Eller för att citera Arya Stark; ”Anyone can be killed”.

SPOILER: Jag höll på att få ett slaganfall när jag trodde att Linnea hade dött. Dels för att det var så jävla vidrigt av Erik och Robin och en sådan obehaglig situation, och för att det skulle vara en sådan där typisk Martin/Whedon-grej. Att just när läsaren håller på att få sin OTP (one true pairing; alltså Vanessa/Linnea) att hända så dödar man ena karaktären.

2 thoughts on “Eld av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren (2012)

  1. Jag tyckte också om att vi får veta mer om hur Ida och Linnea fungerar och tänker, speciellt Ida som tidigare endast existerat i bakgrunden, nu får vi stifta bekantskap med henne på ett helt annat sätt 🙂

  2. Pingback: Eld – Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren « Eli läser och skriver

Kommentera

