Måndagspeppenkät á la Lingonhjärta

Efter en hård måndag där jag har lyckats dra på mig varenda bakterie/virus jag har stött på de senaste dagarna och nu går omkring med snuva, halsont, huvudvärk, feber, ledvärk och UVI i den blåst och regn som Umeå verkar kalla vår – då kan en fin liten enkät pigga upp humöret. Denna gång är det Lingonhjärta som bjuder på underhållningen.

Vad läser du just nu?
Just nu; ingenting. Har precis läst ut ”Eld”. Eller – tekniskt sett så läser jag ju fortfarande ”Delirium” och ”Anna Karenina”. Kanske är dags att avsluta dem.

Vilken bok upptar dina tankar mest nu?
”Eld”. En sådan spännande läsupplevelse. Känns som att alla tjejerna är ännu mer verkliga nu än vad de var i förra boken.

Vilken bok ser du fram emot mest att läsa just nu?
A Dance of Dragons” är alltid etta på den listan. Men jag ska hålla ut till sommaren hade jag tänkt.

Vilken utgivning är du mest peppad på just nu?
Jag har faktiskt jättedålig koll på vilka böcker jag väntar på. Too bad. JA, JUST JA! Nyutkomna fortsättningen på ”Wolf Hall”; ”Bring Up the Bodies” av Hilary Mantel. Måste läsa, helst nu i och med att boken kommer att handla mycket om striderna mellan Cromwell och Anne och Anne Boleyns avrättning… som vi alla vet ju inträffade den 19 maj. (UPDATE: OMG! DEN HAR VISST REDAN KOMMIT UT! MÅSTE BESTÄLLA!)

Och sist men inte minst! Vilken bok blir ditt nästa inköp?
Jag vet inte, jag har faktiskt ingen bok som jag känner att jag måste köpa just nu. Så det blir nog ett spontaninköp. Update: Eller ”Bring Up the Bodies”! Nu är jag glad!

6 thoughts on “Måndagspeppenkät á la Lingonhjärta

  1. ÅH Wolf Hall vill jag ju läsa. Tänkte inte på den när jag var i bokhandeln idag. Sen blev jag också nu ännu mer sugen på att läsa Eld snarast 🙂
    Roligt att kunna peppa dig lite förresten. Sitter också här med rinnande näsa och nysattacker så pepp behövs en dag som denna.

    • Läs den, den är riktigt riktigt bra! Jag har väntat på ”Bring Up the Bodies” sedan jag läste ”Wolf Hall”, men nu när den väl har kommit ut så vet jag inte om jag vågar läsa den. Jag vet ju att jag är lite utav en fanatisk Anne Boleyn-försvarare (fast hon behöver det; med tanke på att folk och vissa historiker har slut-shamat henne i 500 år och hatat henne för saker som Henry gjorde, för det måste ju vara den manipulativa, elaka, home-wreckern som fick honom att göra det)… och jag har hört att Mantel verkar ha fallit ner i den där fällan och gjort Anne helt osympatisk medan Jane Seymour och Mary Boleyn framställs som änglar. Nå väl.

      Nej, vad tråkigt! Vi får ta det lugnt, läsa mycket och dricka te så kanske vi blir friskare 🙂

      • Oh no! Fortsättningen har precis hamnat hos Fiktiviteter vet jag så du kanske ska vänta o se vad hon tycker. För det är verkligen skitjobbigt när fortsättningen till en älsklingsbok inte håller måttet. Får nog ta o köpa in Wolf Hall snart ´:)

  2. Låter inte kul, hoppas dagens sol muntrar upp dig lite, kanske till en stund i solen med en bra bok? Jag hoppas ni har sol i Umeå iaf? har vi i Ske-å iaf 🙂

    • Vi hade sol igår, riktigt skönt när man satt i lä 🙂 Synd bara att det ska blåsa så kallt hela tiden, men hörde att det skulle bli 15-16 grader till helgen 😀

      • ja, härligt med sol, hoppas bara slippa blåsten, blev däckad av fruktansvärd huvudvärk tidigt igår för jag hade varit ute i blåsten… blåst är inte min grej…

Kommentera

