The Princess Bride av William Goldman (1973)

Jag har spenderat de senaste dagarna hemma med vänner och familj… i ett hushåll utan Internet. Äntligen, nu efter 4 dagar, så har kontakten med Internet återupptagits, inte en dag för sent. Avskyr tekniska problem.

Under dessa dagar så har jag dock hunnit läsa ut påsklovets första bok; ”The Princess Bride” av William Goldman. Jag måste erkänna en sak; jag har aldrig sett filmen – Bleka dödens minut på svenska. Jag vet att det är en kultfilm och att det figurerar på en hel rad olika ”bästa/roligaste filmerna”-listor, men våra vägar har inte korsats, inte förrän nu.

Jag har nog aldrig varit så förvirrad under en läsning tidigare. Jag gick in helt oförberedd och kände mig nästan lite som Mark Oshiro på Mark Reads (som var anledningen till att jag ens började att läsa boken i första taget). Det enda jag visste var att det förekommer en prinsessa vid namn Buttercup i boken och att hon på något vänster blir kidnappad. Utöver det så var jag helt clueless.

Ännu konstigare blev det när boken inleddes med ett förord – som jag i vanlig ordning hoppade över då spoilers ofta förekommer i förord – … följt av ett till förord… följt av något som jag trodde var ett förord, men som sedan visade sig vara en del av boken, där William Goldman berättar om hur han nästan var otrogen mot sin psykologfru och hur han började att omarbeta ett gammalt verk av S. Morgenstern och på så sätt nypublicerade ”The Princess Bride”. Och jag tänkte; vad är det här?!

Efter ett antal sidor så insåg jag; det här är bara på låtsas. Det är en fantasybok som utger sig för att vara en historisk bok från ett påhittat land (vars gräns verkar väldigt flytande, vid ett tillfälle beskrivs Florin att ligga bredvid Sverige och vid ett annat vid Tyskland), en bok vars författare låtsas som att han har skrivit om den från ett gammalt hyllat verk av en satirisk filosof från tidigare nämnda påhittade land. Och den är alldeles, alldeles underbar. Den är så härligt over-the-top att ingenting riktigt kan tas på allvar. Allt kan hända. Ofta blir läsaren även spoilad om vad som komma skall långt i förväg – bara för att sedan bli förvånad när något helt osannolikt sedan händer och gör att händelsen som Goldman har insinuerat i 50 sidor inte alls innebär samma sak som man först kunde tro.

The Princess Bride” är så otroligt meta att det inte är sant. Jag menar: det finns en del där Stephen King dyker upp och diskuterar Goldmans filmmanus till Lida, Kathy Bates och hur bra hon var i Titanic (!). Det är bara synd att filmen verkar vara så 80-talig, för jag tror att jag skulle ha älskat den. Håller tummarna för att det bara är trailern som är dåligt gjord, för jag vill att filmen ska vara lika bra som jag tror att den kan vara.

(PS! Imorgon så ska jag se på de två första avsnitten av Game of Thrones och på tisdag ska jag och min syster se Hunger Games på bio. Så betydligt fler recensioner  dyker upp under de kommande dagarna)

Kommentera

