Incubus av Carol Goodman (2011)

Jag hade blivit förvarnad av diverse recensioner. Av baksidetexten (”… been having vivid, erotic dreams about a man made out of moonlight and shadows”) och av boktipsaren och ”Incubus”-upptäckaren Helena själv. Jag visste alltså att boken innehöll mycket snusk, men ändå så var jag helt oförberedd på vad som skulle möta mig.

De första 100 sidorna är en kavalkad av den ena ångstimmiga, heta sexscenen efter den andra och efter att ha läst 4-5 gånger om hur bokens hjältinna Callie blir upptryckt och uppfylld av en skugglik man så kunde man nog steka ägg på mina kinder. Jag har dock ett tips; håll ut! Efter de första 100 sidorna så väntar 370 sidor som inte är helt sexfria, men där handlingen får ta större plats och dessutom är så spännande att sexscenerna bara seglar förbi… Okej, jag är inte någon rosenkindad liten oskuld som förskräckt bläddrar förbi sidorna där Callie möter sin demonälskare, men i början blev dosen lite väl hög.

Incubus” handlar om Callie McFay, nytillskott på folklorefakulteten på Fairwick College, ett litet universitet i en liten stad vid en stor mörk skog. Callie har skrivit en bok om vampyrer, forskar om demoner, folksagor och myter och ska hålla en kurs om skillnaderna i dagens och dåtidens gotisk romantik. (Behöver jag säga att jag gärna skulle gå den kursen?). I Fairwick bodde på 1900-talets början Dahlia LaMotte, en författare av vad som verkar vara Harlequinromaner, och när Callie flyttar in i hennes hus hittar hon en låda med manuskript och skrivdagböcker, vilket passar utmärkt som research för Callies nästa bok om just LaMotte. I utkasten figurerar en man bestående av skuggor och månsken som förför LaMottes hjältinnor… samma man som besökt Callies drömmar sedan hon flyttade till Fairwick.

Jag började att läsa, jag rodnade och jag hade en ganska stor aning om vart boken barkade. Hur fel jag kunde ha. Där jag efter inledningen förväntade mig ett stort ”åh, älskar dig, kan inte vara med dig, men älskar dig som stormen/sommaren/våren/annan naturliknelse!”-drama så fick jag istället en övernaturlig spänningsroman fullproppad med blinkningar till populärkultur. När Brontë systrarna än en gång refererades, när ”Rebecca” dök upp på en sida och – till min stora förtjusning – Buffy hyllades; då var jag såld.

Gillar den myllrande värld av feer, häxor och demoner som Goodman har byggt upp, med varelser lånade från vitt skilda folktro och mytologier. Jag gillar hur Callie McFay inte beter sig som så många hjältinnor i dylika romaner utan faktiskt anmärker och upptäcker de inte så romantiska sidorna av genrens älskare. Det är inte spännande, det är inte passionerat; det är skrämmande med stark avundsjuka. Det var roligt och uppfriskande att se lite kritik mot det possessiva beteende som dessa övernaturliga herrar ofta lägger sig till med.

Som sagt; bli inte avskräckt av sexscenerna i början. Det blir så mycket mer! Jag kommer helt klart att läsa nästa bok i Fairwick-serien, ”The Water Witch”, som kommer ut i höst.

I slutet av mitt exemplar så hittas en intervju med Carol Goodman där hon bland annat svarar på frågor så som;

Dream casting time; […] And who would play Callie?
For Callie, also from Whedon-verse, Amy Acker. She played Fred in the spin-off Buffy the Vampire Slayer series Angel.” Åh, Fred.

Och detta, som är ett ultimat bevis på Goodmans goda smak;

Which begs the question: Angel or Spike?
Spike!” Goodman svarar även Eric när hon ombeds välja mellan Bill och Eric, så hon har sina prioriteringar rätt.

4 thoughts on “Incubus av Carol Goodman (2011)

    • Jag blir inte heller avskräckt av sexscener (… jag har ju läst ”Sagan om Isfolket”…), men i början blev jag lite rädd för att det bara skulle vara det. Så var inte fallet. Läs! 😀

  1. har just läst klart den här boken, och jag måste säga att jag var osäker på den rätt så länge.
    men efter lite mer än halva så rullade det på bara fortare!
    vart glatt överraskad att callie inte var något hjälplöst kärleksoffer!
    och nu kliar det i mina fingrar efter mer Carol Goodman 😉

Kommentera

