Naomi och Elys kyssförbudslista av Rachel Cohn & David Levithan (2006)

Naomi & Elys kyssförbudslistaUnder hösten 2009 så gick jag in i en vägg när det gällde läsning. Jag hade så mycket att göra att jag inte fick ut den minsta lilla glädje av att läsa, att jag nästan mådde dåligt av tanken på att läsa för att jag visste att jag inte kunde följa den lästakt och hänge mig i böcker så som jag brukat. Jag läste ingenting på flera månader. Tills jag åkte utomlands och hade med mig ”Nick and Norah’s Infinite Playlist” av Rachel Cohn och David Levithan som visade mig att jag visst kunde älska böcker, att jag visst kunde hänge mig fullt ut och att jag visst kunde hålla samma lästempo som förut. Min läslust återvände.

(Update: Nu ljuger jag, min läslust väcktes igen två veckor tidigare av ”Rebecca”)

Till ”Naomi och Elys kyssförbudslista” (Naomi and Ely’s No Kiss List) så återförenades Cohn och Levithan och berättade historien om Naomi och Ely, grannar och bästisar sedan barnsben. Som alltid är tillsammans, som är varandras medelpunkt. Men; Naomi älskar Ely och vill ha honom som mer än bästa vän. Det är bara ett problem… Ely är gay. Och har precis kysst Naomis pojkvän Bruce den andre. Och Bruce verkade gilla det…

Boken är uppdelad i ett flertal POV-kapitel där olika personer ger sin syn på Naomi och Elys vänskap och även delar med sig av sina egna kärleksbekymmer.

Jag gillar Ely och jag gillar Bruce II. Jag gillar tjej-Robin och kill-Robin. Jag gillar till och med nattvakten Gabriel som berättar sin historia genom blandband. Men hur jag än försöker så kan jag inte tycka om Naomis kapitel. Jag vet inte varför. Det känns som att jag principiellt borde stå på hennes sida, men nu gör jag inte det. Jag upplevde henne som barnslig och manipulativ och gillade inte stilen hennes kapitel var skrivet på, med små symboler här och var istället för ord.

Som helhet så var jag faktiskt riktigt nöjd med ”Naomi och Elys kyssförbudslista”, gillar de små populärkulturella referenserna (extra stort plus för att Buffys Walk Through the Fire är med på ett av blandbanden!) och Bruce/Ely. Trots detta så är jag lite besviken då mina förväntningar var väldigt höga. Jag minns ”Nick och Norahs oändliga spellista” som otroligt bra – kommer dock aldrig att få veta EXAKT vad jag tyckte om boken när jag läste den då det var under min period utan blogg – och tycker att denna andra roman inte riktigt når upp till de höjderna. Annars har jag inget att klaga på.

 

4 thoughts on “Naomi och Elys kyssförbudslista av Rachel Cohn & David Levithan (2006)

    • Jag var inte överdrivet förtjust, men det kändes som att de delarna jag tyckte var bra tog ut de delarna jag brydde mig mindre om. Tror att det kan vara så att jag gillar den ena författaren mer än den andra. Skulle vara intressant att veta vilka delar som Levithan har skrivit och vilka som är Cohns.

Kommentera

