J.K Rowling skriver ny bok

Kommer hem från skolan och möts av nyheten av J.K Rowling har skrivit/håller på att skriva en ny bok för vuxna. Punkt. Det är alla information jag har hittat hittills. ”J.K. Rowling is to publish a new novel for adults” står det på hennes officiella hemsida och genast bubblar det upp en massa frågor inom mig; genre? Är det fantasy?

Kommer den utspela sig i Harry Potter-verse eller kommer det vara helt orelaterat? Jag har ju sagt att jag inte vill ha en ny Harry Potter-bok, men däremot kan tänka mig en antologiliknande bok med flera kortare berättelser om svunna tider och karaktärer vi redan känner till eller – ännu hellre – en helt ny bokserie med metainslag. Kanske träffar en karaktär på en grönögd man med svart rufsigt hår och runda glasögon?

Update: J.K. har visst svarat på det redan; ”Although I’ve enjoyed writing it every bit as much, my next book will be very different to the Harry Potter series”.

Very different, betyder det ingen fantasy? Eller bara inte HP-relaterat?

Kommer jag att bli besviken? Kommer jag att ha alldeles för höga förväntningar? Kommer jag att kunna vänta tills boken kommer ut? Kommer detta vara boken som räddar er från min A Song of Ice and Fire-mani?

Jag håller tummarna för en ny Harry Potter. Inte en ny bok om Harry Potter, utan en ny bok som fångar mig på samma sätt, får mig att engagera mig helhjärtat, en bok som kan sammanfogas i det pussel som bygger upp det som är mig. En bok för mig att älska och insupa på samma sätt som mitt 9-åriga jag fångades av ”Harry Potter och de vises sten” år 2000.

6 thoughts on “J.K Rowling skriver ny bok

  1. Det är intressant att veta att om jag inte hade klickat in hit så hade jag troligtvis inte fått reda på det här på ett tag (tenderar att vara sent ute i nyhetsvärlden ibland). Jag hoppas, precis som du, på att det blir en bok som kommer fängsla mig. Fast ja, att säga att boken kommer vara ”very different” säger ju inte särskilt mycket.. Det är lite som att jämföra mörk och vit choklad – nästan.

    • Jag brukar också vara väldigt efter i vanliga fall, känns ovanligt att jag har koll på något så snabbt 🙂

      Ja, det är väldigt vagt. Såg att det visst skulle komma mer information ”till hösten”. Det är ju bara elakt. Nu kommer jag ju att gå och vara nyfiken hela sommaren.

  2. Jag hoppas att boken kommer vara helt och hållet fristående. Det känns som att Harrys historia är avslutad och om han skulle göra en cameo i den nya boken skulle det mest kännas som ett billigt försäljningsknep. Rowling skriver ju såpass bra att hon borde klara av galant att skriva något helt orelaterat!

    • Jag vill inte se någon ny Harry-bok. Har läst en hel del fans som säger att de vill se en bok om Harrys barn, t.ex., men jag tycker att HP är ett avslutat kapitel som det är (som sagt, i så fall bara korta inblickar i bikaraktärernas liv, kanske något om typ… McGonagall). Tror att Rowling vill släppa Harry lite också – och det är ju klart, om det ska bli en cameo så måste det ju betyda att trollkarlsvärlden finns där någonstans i bakgrunden, vilket nog inte är så lyckat om hon vill starta om på nytt.

      Ser fram emot att få lite mer information exakt om vad den här boken ska handla om.

  3. Oj vad spännande! Undrar vad ”very different” kan innebära? Själv vill jag inte heller se en ny Harry Potter bok, men har i och försej länge sagt att jag i sådana fall skulle vilja läsa om Lupin och Co och deras tid på Hogwarts. Men ”very different” kanske som du säger inte ens innebär fantasy.. undrar vad det då blir? Nu blev det ju olidligt spännande! 😛

    • En liten del av mig tror inte att Rowling kommer att byta genre helt. Vet inte varför, men det kanske är för att för mig så är hon så förankrad i fantasygenren. Kan inte riktigt se mig henne skriva en deckare 😀

Kommentera

