Game of Thrones-premiär och en ursäkt

Glöm för all del inte att de visar första avsnittet av Game of Thrones på SVT idag klockan 22! Bli inte avskräckt av alla karaktärer eller den läskiga början, det blir så mycket bättre och enklare att hålla isär folk allt eftersom serien fortskrider. Sedan så kan ni ju även ta och läsa böckerna – som är ännu mer karaktärsrika, men helt, helt underbara.

Själv så ska jag se om serien, samt se Johanna Koljonens eftersnack 23.30, då jag börjar att bli sjukligt insnöad på Martins värld. Jag sitter här dagligen och funderar på om jag ska ta och läsa ”A Dance With Dragons” eller om jag ska lämna den till ett senare tillfälle – för som sagt; man vet ju aldrig när ”The Winds of Winter” kommer ut.

Jag ber om ursäkt för mitt otroliga tjatande om ”A Song of Ice and Fire”, men det är så att enda sedan barnsben så har jag haft otroligt lätt att snöa in på saker, nästan lite diagnosvarning på det hela. Under hela tredje klass så gick jag på och berättade åt min mamma om riddare (jag hade läst ”Lejoninnans sång” och ”Ivanhoe” – dock i barnversion) hela tiden. Riddarperioden gick över och jag trädde in i Harry Potter/Sagan om ringen-fasen där jag babblade på om karaktärer i böckerna och händelser och för mig viktiga intressanta fakta – som att Aragorn egentligen skulle ha varit en hob! – utan att bry mig om att mamma inte hade en aning om vad jag pratade om. Och nu, i vuxen ålder, så har denna barnsliga glädje svept in över mig igen. Jag kan inte sluta tänka på, kan inte sluta skriva om och kan inte sluta läsa om ”A Song of Ice and Fire”. Och då detta är mitt forum för att skriva av mig tankar om tv-serier och böcker, så gissa vem som är 2010-talets ”mamma”? Jo, kära läsare, det är ni som har fått överta min arma moders roll och höra mig prata mig blå i ansiktet om min nya älskling.

Om ni har tur så hittar jag snart något annat att fästa mig sjukligt vid… Och då får ni höra allt om det istället 😉

PS! Jag valde att inte läsa ”A Dance With Dragons”; jag läser ”Anna Karenina”, denna eviga hyllvärmare, istället. 25 sidor in så är jag helt frälst. Synd bara att jag vet hur boken slutar – hon hoppar framför ett tåg, va? Ganska svårt att ha missat det, särskilt som spoilers dyker upp i tv-serier och andra böcker titt som tätt. Fy, Rory, fy! Man spoilar inte fellow boknördar!

6 thoughts on “Game of Thrones-premiär och en ursäkt

  1. Haha, jag är precis lika dan. Jag snöar in helt på saker och ting. Kan bli jättejobbigt för min omgivning till exempel som får höras om det jämt. Tur dock att vi boknördar snöar in på samma saker 🙂

    • Ja, det är tur det! 😀
      Finns det någon bokbloggar som har läst och inte tycker om Gillian Flynn? Har inte sett någon negativ recension än så länge i alla fall 🙂

  2. Bland det bästa som finns, att få snöa in på något totalt och sedan vägra släppa taget. 🙂

    Jag gillade verkligen Johanna Koljonens TV-Cirkeln, det var ett bra eftersnack. Underbart nördigt.

    • Håller med! 🙂

      TV-Cirkeln hade gärna fått hålla på lite längre. Älskade Johanna Koljonens anekdot om hur hon tejpade upp fantasykartor på väggarna som tonåring.

Kommentera

