The Hundred Thousand Kingdoms av N.K Jemisin (2010)

Under min fantasyhöst så läste jag ett inlägg på Glory Box där Sara rekommenderade en paranormal romance/fantasy-bok och jag reagerade direkt då fantasy och vissa romance-element är saker som jag är högst kompatibel med. Inget hade dock kunnat förbereda mig för vad jag hade att vänta mig då jag öppnade ”The Hundred Thousand Kingdoms” med helt fel bild av boken och dess innehåll. I was not prepared.

The Hundred Thousand Kingdoms” (ej på svenska) är första boken i N.K Jemisins Inheritance-trilogi och handlar om 19-åriga Yeine Darr. Bara veckor efter hennes mammas mystiska död så blir hon kallad till Arameiklanens styrelsesäte Sky av sin morfar, klanens ledare. Dekarta Aramei är döende och har utsett Yeine till en av tre möjliga arvtagare som ska kämpa om att få överta tronen och makten. Yeine som aldrig varit bland sina mäktiga släktingar och inte är van med det grymma maktspelet, vanorna och intrigerna som kryddar hovlivet och hon måste lära sig snabbt om hon vill överleva. I Sky finns även Nahadoth, nattguden, och hans barn, förslavad under Arameiklanens vilja efter ett inbördeskrig mellan gudarna. Yeine dras till dem och deras erbjudande om hjälp – men kan man verkligen lita på gudar?

Det här hade jag föreställt mig; något Diana Gabaldon-liknande med massor av långa, detaljerade sexscener och stycken där hjältinnan och hennes testosteronstinna manliga motsvarighet står och skickar glödande blickar mot varandra.

Det här fick jag; en page turner fantasyroman som i mina ögon verkade väldigt unik (jag har då aldrig läst något på samma tema) med en spännande maktkamp som fick mig att sitta som på nålar (och intriger som skulle gjort Littlefinger stolt) samt en hel del gåshud och eldiga blickar, men inte på ett sätt som fick mig att rodna eller vrida mig av obehag, utan på ett sätt som gjorde att jag inte en enda gång ville ta upp skämskudden då jag var så investerad i karaktärerna, deras känslor och öden. Måste även säga att språket i sexdelarna var så otroligt mycket mer subtilt än vad det vanligtvis är. Inga hemska uttryck för mannets könsorgan här inte – ingen bultande påle – utan penis kort och gott.

För att återkoppla till Saras diskussion om THTK och dess paranormal romance-status så måste jag säga att jag nog inte skulle stoppa in boken i det facket. Faktum är att jag inte skulle vilja kalla bokens romans för romans. Här börjar det bli svårt för mig att förklara vad jag menar – men om jag säger så här; i de flesta böcker inom romance-genren jag har läst så är det själva romansen som är i fokus och handlingen är utfyllnad för att försätta hjälten och hjältinnan i specifika situationer och sinnesstämningar. I THTKs så ser jag handlingen som det centrala och romansen som utfyllnad, där för att ge handlingen ännu en nyans. Om ni förstår vad jag menar…

Om en bok bara behöver ha två karaktärer som är starkt sexuellt attraherade av varandra, en del heta avsnitt och en växande, stark kärlek mellan huvudpersonerna … då tycker jag att ”Wizard’s First Rule” kan räknas in i paranormal romance-facket också med tanke på att det inte går en sida där Kahlan och Richard är tillsammans där de inte kollar på varandra med lidelse eller längtan i ögonen och att Richard tänker på hur mycket han älskar Kahlan minst 4 gånger per sida. Fast Terry Goodkind är ju man och Richard är ju man och då kan det väl inte vara paranormal romance, eller?

The Hundred Thousand Kingdoms” tog mig med storm och jag har redan börjat fila på en beställning där nästa bok, ”The Broken Kingdoms”, finns med. N.K. Jemisin ska jag helt klart hålla koll på i framtiden!

3 thoughts on “The Hundred Thousand Kingdoms av N.K Jemisin (2010)

  1. Pingback: Semesterläsning « Saras perspektiv

Kommentera

