The Sign of the Four av Arthur Conan Doyle (1890)

Andra Sherlock Holmes-romanen från ett av mina bästa köp 2010; 1100 sidors pocket för 69 kr, ”Sherlock Holmes: The Complete Novels and Stories Volume I” a.k.a. En av de snyggaste böckerna i min bokhylla just nu.

The Sign of the Four” (De fyras tecken) börjar med att Sherlock och Watson har ett argument om Sherlocks kokainvanor. Eller nej, argument kanske är fel ord, en diskussion. Sherlock har tråkigt, han har inget fall och har överskotts energi – men så plötsligt så kommer miss Mary Morstan på besök. Sherlock blir glad för att han får ett fall… och Dr Watson får fjärilar i magen. Miss Morstan berättar om sin fars mystiska försvinnande några år tidigare, om anonyma försändelser innehållandes dyrbara pärlor som hon har mottagit – en varje år – och om ett kryptiskt brev hon mottagit samma dag. Ett brev som ber henne komma till en speciell plats vid en speciell tid för att möta personen som skickat pärlorna och hon vill att Sherlock och Watson följer med.

Jag har alltid vetat att många författare från 1700- och 1800-talet lätt faller in i postkoloniala mönster, men jag har aldrig tidigare reflekterat över exakt hur rasistisk Conan Doyle ibland låter. Låt mig presentera Tonga, en av romanens bikaraktärer; ”Never have I seen features so deeply marked with bestiality and cruelty. His small eyes glowed and burned with a sombre light, and his thick lips were writhed back from his teeth, which grinned and chattered at us with half animal fury.” Behöver jag nämna att Tonga inte är brittisk? Tror aldrig att jag har varit med om att det har varit så otroligt uttalat att folk från andra kulturer är ”savages” som i ”The Sign of the Four”. I vanliga fall så brukar det vara lite mer subtilt, men här beskrivs både polynesier och indier som savages vid ett flertal gånger. Fy, Conan Doyle!

Åh, Sherlock. Novellerna/Romanerna om Holmes och Watson är som gjorda för mig. Ett dimmigt sent 1800-tals London. Hästdroskor. Guvernörer. Bromancen mellan Dr Watson och Sherlock Holmes. Holmes otroliga självgodhet – eller tilltro till sin egen intelligens. (Borde starta ett dryckesspel – en shot för varje gång Sherlock påtalar hur otroligt smart han är).

Trots de lite unkna framställningarna av andra kulturer så är jag ändå nöjd när jag lägger undan boken. På tal om Sherlock Holmes: bör jag se tv-serien?

10 thoughts on “The Sign of the Four av Arthur Conan Doyle (1890)

    • Jag har hört en hel del gott om den, så det börjar nog bli dags för mig att se den. Gillar att avsnitten är så pass långa, lite som en film per avsnitt.

      • Det enda jobbiga är att båda säsongerna slutade med fruktansvärda cliff hangers. Å andra sidan betyder det förhoppningsvis att vi får en säsong 3 också 🙂

      • Jo, och andra avsnittet i första säsongen är betydligt svagare än alla andra avsnitt. Så misströsta inte om du tycker att den tappar mycket efter det första, briljanta avsnittet 🙂

        • Tack för varningen! Såg att Sherlock visst har gått på lördagskvällarna på SVT, synd bara att det var det sista avsnittet igår och att det helt gått mig förbi tidigare.

  1. Ja ja ja ja! Serien är helt jävla fantastisk! Se den. 😀

    (btw jag har svarat på ditt mejl, hrrm typ två månader senare…jag ska gå och ställa mig i skamvrån nu)

  2. Haha, ja! Jag är så på ett sånt dryckespel, speciellt till senaste tv-serien Sherlock (som är fantastisk och du borde absolut se). Man kan dela upp sig i två lag, ett som dricker varje gång Holmes påtalar hur smart han är och ett som dricker när Watson ser besvärad ut. Den som först når ett stadium av medvetslöshet vinner.

    • Haha, ja! Skulle vara riktigt roligt 😉

      Jag och en kompis håller på att styra upp ett dryckesspel till Game of Thrones. Varje gång någon säger Winter is coming – shot. Varje gång Viserys säger att något om ”wake the dragon” – shot. Varje gång det kommer en avklädd scen – shot. Just den där sista punkten kommer att bli alla som deltars fall 🙂

Kommentera

