Oksa Pollock: Det sista hoppet av Anne Plichota och Cendrine Wolf (2010)

Omslagsbild: Oksa Pollock: Det sista hoppetMinns ni att jag skrev ett inlägg i höstas om att jag hade hört talas om en fransk ungdomsserie som ryktats vara ”nya Harry Potter”? Jag har nu läst ”Oksa Pollock: Det sista hoppet”, nyligen utgiven på svenska av Rabén & Sjögren, och kan ge svar på tal.

Var det nya Harry Potter? Nej.
Betyder det att boken var dålig? Nej, bara inte lika bra.

Det visade sig att med ”nya Harry Potter” så menades något så tröttsamt som ”bokserie om ungdom med trollkrafter”, något jag har diskuterat tidigare i och med Cirkelns Harry Potter- och Twilight-stämpel i tidningsrecensionerna. Dock så måste jag säga att det finns betydligt fler likheter mellan OP och HP än mellan ”Cirkeln” och HP. Nu lämnar vi Harry och pratar om Oksa, eller vad säger ni?

Oksa Pollock: Det sista hoppet” handlar om 13-åriga Oksa som precis har flyttat från Paris till London med sin familj; mamma, pappa och färgstarka farmor Dragomira. Med sig har hon även bästa vännen Gus, vars föräldrar är affärskompanjoner med Oksas och ska hjälpa till att öppna en restaurang på brittisk mark. Oksa är glad att ha Gus med sig, särskilt när hon på första skoldagen råkar ut för den  elaka och hänsynslöse magister McGraw som verkar hata alla sina elever – och speciellt Oksa (ja, jag tänkte också Severus Snape, men det finns vissa skillnader). Som om att lärarens irrationella beteende inte skulle vara nog så upptäcker Oksa plötsligt en dag att hon kan göra saker som andra inte kan; kasta eldklot, sväva i luften och få saker att röra på sig från andra sidan rummet. Familjen Pollock har en hemlighet, en stor hemlighet… och äventyret har bara börjat.

Boken är ganska lång, i alla fall i barn- och ungdomsboksmått mätt, och de första 200 sidorna var för mig rätt bleka. Jag hade svårt att komma in i boken till att börja med, det tog sin tid för karaktärerna att växa för mig och vissa saker kändes lite för fantastiska – exempelvis alla de varelser och växter som trängs uppe på Dragomiras vind. Sedan vet jag inte vad som hände. Plötsligt så slog det bara om och från ett kapitel till ett annat så satt jag som klistrad och ”ooh”-ade och ”aah”-ade i takt med att Oksa lär sig mer om sitt ursprung, råkar ut för nya farligheter och intrigen växer.

Det finns saker som jag skulle vilja ändra på. Jag skulle vilja veta mer om Edefia och  vad som ledde fram till förräderiet. Jag skulle vilja ha en gnutta mindre Oksa-loving där alla inte alltid stryker henne medhårs utan lite mer konflikt – en huvudkaraktär som älskas av alla förutom de uppenbart onda och som är duktig på allt blir lätt lite Mary Sue, så till nästa bok ser jag gärna att de vuxna blir lite strängare mot Oksa i och med att hennes ansvar växer. Ibland brister det i dialogen, konstiga ordval och krångliga uttryck, men där kan jag inte svara på om det är i originalet eller översättningen felet sitter.

Trots dessa små klagomål och den sega starten så känner jag mig ändå nöjd när jag lägger undan boken. Det finns potential där under ytan och jag tror att det kan bli bra om Plichota och Wolf finpolerar lite till nästa bok. Riktigt intressant blev ”Oksa Pollock: Det sista hoppet” först när huvudantagonisten presenterades och jag fick en massa forna vänskapsband och förräderi att gotta i. Älskar sånt. Gillar även vänskapen mellan Gus och Oksa, samt plågade emokillen* Tugdual.

Som 20+are tillhör jag inte bokens målgrupp, så det känns som att mycket av det jag har problem med kan gå hem eller obemärkt förbi hos böckernas målgrupp. Kan bara konstatera att jag skulle ha älskar lilltossarna ohämmat som 12-åring!

(Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret)

Kommentera

