Margaery? Anne?

Under hela min läsning av ”A Feast for Crows” – har tyvärr två kapitel kvar, så ingen recension – så har tankar på Anne Boleyn plötsligt dykt upp under Cersei-kapitlen. Oftast när Margaery Tyrell, denna underbara kvinna, är omnämnd.

Först så trodde jag bara att det berodde på Natalie Dormer, att min Margaery har blivit allt mer lik Dormers version av Anne utseendemässigt. Att jag, för min inre blick, har lämnat den ung flickan med ljusbrunt hår och bruna ögon och bytt ut henne mot Dormers mörkhåriga, blåögda Anne.

Sedan insåg jag att nej, det är inte bara det. Hädanefter följer spoilers från ”A Feast for Crows” när jag försöker att förklara varför jag tycker att Margaery Tyrell är Westeros Anne Boleyn (även om jag håller tummarna för ett lyckligare öde för Margaery). Alla spoilers kommer inte vara vitmarkerade, bara de spoilers som jag tycker är väldigt spoileriga är vitmarkerade.

1. Den nya drottningen vs den gamla. Att jämföra Cersei med Catherine of Aragon känns väldigt fel och bör inte göras, men om vi ser det så här; vi har en ny drottning, en ny maktspelare som sakta vunnit kungens öra och hjärta. Nu är ju inte kungen av Westeros en medelålders man med gigantiskt ego och en önskan efter en son utan en liten pojke med en närmast psykotisk mor, men det syns klart och tydligt att Cerseis önskan att röja undan Margaery växer ju mer fäst Tommen blir vid henne.

2. Starka familjeband. Loras Tyrell är ofta vid Margerys sida, så ofta att det börjar att ryktas om att syskonen gör mer än att bara prata i Margaerys kamrar (vilket är väldigt, väldigt ironiskt med tanke på Cersei och Jaimes förhållande. Att börja antyda att drottningen har ett incestuöst förhållande med sin bror kanske inte är så smart, Cersei? Är inte det där något du borde mörka?). När Cersei började sin plan att undanröja Tyrellhotet och funderade på att anklaga Loras och Margaery för incest då skrek den lilla rösten i mitt huvud: ”Anne och George!”.

3. The Boleyn Faction. Jag sa ju tidigare att Cersei inte kan bli jämförd med Catherine of Aragon, då det vore en skymf mot den senare, men jag kan däremot jämföra henne med Thomas Cromwell. Inte för att Cromwell var narcissist, paranoid och maktgalen, utan för att han stod i ungefär samma situation. I Cerseis huvud så finns det bara ett sätt att försäkra sig om att hon får sitta kvar på maktens säte och att Tommen inte kommer till skada; Margaery måste bli av med huvudet. Och hennes främsta försvarare måste falla med henne. I Cromwells fall så var det ju ett reellt hot; jag tror mycket väl att om han inte hade tagit ner Anne, så hade hon sett till att han blev ett huvud kortare, så där var det verkligen kill or be killed. (I Cerseis fall är det bara paranoia över en gammal profetia – och möjligtvis avundsjuka över att Margaery är vackrare än henne). Och hur löser man det? Jo, genom att anklaga de som följer henne tillsammans med henne.

4. The Blue Bard. Scenen i källarhålorna med Qyburn, Cersei och the Blue Bard är ju i stort sätt historien om Mark Smeaton all over again. Anne var förtjust i musik och hade ofta Smeaton, den flamländska, unga och vackra musikern, i sina kamrar – och på samma sätt som The Blue Bard blev torterad tills han bekände alla möjliga synder han utfört med Margaery – och han sett Margaery utföra – på samma sätt så torterades Smeaton på sträckbänken tills han sa det Cromwell och Co. ville höra.

5. Alla/Jane Boleyn. Nu har inte jag kommit så långt – så jag vet inte om Margaerys kusin Alla kommer att vända sig emot Margaery och ge falskt vittnesmål, men om hon gör det – då är hon Jane Boleyn.

Kommentera

