Slutrapport 2011

Så var det dags att summera årets läsning. Under 2011 så hade jag endast ett litterärt nyårslöfte; att hinna läsa minst 3 böcker per månad, ett löfte som jag faktiskt har hållit om man ser till det totala antalet, men brutit om man ser till vissa månaders slutsumma (ex oktober där jag endast hann läsa ut ”The Fellowship of the Ring”).

Alla böcker jag läst, med länkar till recensioner, hittas här.

Antal böcker: 59 st
– på engelska: 39 st
– på svenska: 20 st
– av kvinnliga författare: 42 st
– av manliga författare: 19 st

Topp 5 (utan innebördes ordning):
Catching Fire” av Suzanne Collins
A Game of Thrones”, ”A Clash of Kings” och ”A Storm of Swords” av G.R.R. Martin
Still Alice” av Lisa Genova
Själens osaliga längtan” av Audrey Niffenegger
Sharp Objects” av Gillian Flynn

Trots att jag har ägnat mig åt en hel del omläsning (av de där 59 böckerna så är 7 st Harry Potter, 4 st Song of the Lioness och 3 st Härskarringen) samt förströelse läsning – Evanovich, Sandemo och till viss del Harris – så har jag ändå hunnit med många riktigt riktigt bra böcker. Så pass att jag fuskat på min Topp5 och gjort en Topp8 och ändå inte fått med alla. ”Cirkeln” och ”Flickan med glasfötterna” föll tyvärr på målsnöret och får en bubblarplats istället.

Mitt litterära nyårslöfte inför 2012 är att försöka att hinna med att läsa och inte vara så lat och sitta och spendera en massa onödig tid på Internet. Mitt mål är att, i sann anda á la 2007, göra ett exceldokument med införda lästa sidantal och i årets slut ha hunnit med 100 sidor per dag i genomsnitt. Observera; skönlitterärt.

Kommentera

