Tillbaka till Midgård (och Westeros)

Genom Sara så upptäckte jag att The Hobbit: An Unexpected Journey-trailern är här och det värmer i hjärtat att se att de släppte den på Fellowship of the Rings 10-års jubileum – säkert noggrant uträknat på någon PR-firma i Hollywood.

Jag har inte skrivit något om filmen tidigare, för jag har inte haft så mycket att säga. Jag har inte brytt mig om vem som ska regissera den när den diskussionen rasade (men innerst inne så känns det rätt att Peter Jackson får återvända till Shire) och jag har inte orkat lägga ner tid på att kolla in castingen. Varför? Jo, för jag har alltid behandlat ”The Hobbit”, boken alltså, väldigt styvmoderligt. Jag läste den först på högstadiet, efter att ha läst trilogin flera, flera gånger och har aldrig riktigt tagit historien till mitt hjärta på samma sätt som med Härskarringen. Mest troligen för att den är ett charmigt, om än spännande, äventyr med barn som målgrupp medan Härskarringen för mig var episkt och tog andan ur mig med sitt mörker som ung ungdom.

Nu då? Efter att ha sett trailern så är jag faktiskt riktigt sugen på att se filmen, om än inte peppad. Jag känner inte samma förhandspepp som inför ex. Hunger Games där trailern fick mig att önska att det var mars nu nu nu.

Synpunkter:

– Fylke! Hober! Jag älskar Fylke och allt som har med hober att göra och gillar återblickarna.
– Martin Freeman. Gillar honom mycket sedan tidigare och tror att han kan göra ett utmärkt jobb som Bilbo.
– Kili är snygg… men känns inte som en dvärg. Han ser mer… mänsklig ut. Måste vara avsaknaden av skägg.
– Gloin ser ut exakt som Gimli!
– Thorin Oakenshield! *host* Okej, jag erkänner; jag gillar Richard Armitage. Som är alldeles för snygg för att passa in bland dvärgarna.
– Sången! Jag fick rysningar. Var bara så bra, jag älskar att de faktiskt har tagit med lite sång, för i böckerna så är sångerna och poesin en sådan stor del och jag tycker att det är synd att de var tvungen att utelämnas i filmen. Hade gärna sett någon av alla Elbereth-sånger.
– Gollum! Ringen!
Frågetecken:
– Varför ser det ut som att Gandalf och Galadriel har en kärleksscen? Eller är det bara två nära vänner där den ena stöttar och tröstar den andra?
– Evangeline Lilly är castad som Tauriel, en Mirkwood-alv. Vem är hon? Vad kommer hon att spela för någon roll? Och kommer jag att kunna se Mikael Persbrandt som något annat än just Mikael Persbrandt?

Och något annat jag inte har bloggat om, trots att den har varit ute i över en vecka; första riktiga teasern till Game of Thrones andra säsong. Jag får gåshud av slutet… för det visar ett av de, enligt mig, mest episka ögonblicken hittills i serien som får mitt blod att frysa, taget från prologen till ”A Storm of Swords”; The Night Watch tre hornstötar. En gång, rangers returning. Två gånger, wildings spotted. Tre gånger…

2 thoughts on “Tillbaka till Midgård (och Westeros)

    • Det känns bara så… fel. Och om det bara är en vänskaplig gest, varför är den med i trailern? För att det inte går att göra en trailer utan åtminstone en romantisk scen? 😀

Kommentera

