Uppdatering: ”Modelland”

Modelland” är allt som jag någonsin har drömt om. Alla karaktärer, förutom Tookie de la Creme då förstås, har namn som låter som att de är tagna ur en säsong av ANTM; Myrracle och Zarpessa till exempel. På tal om Tookie de la Creme, detta underbara namn… Hon är inte den värsta, inte ens den värsta i sin familj. För Tookies mamma heter Creamy… de la Creme.

Det känns som att jag är Alice som har hamnat i Underlandet. Ett underland där författaren har byggt upp en egen värld med egna land, eget klimat, egna regler, egna folkslag och egna språk – men utan någon som helst struktur. Ett land där var och varannan liknelse innehåller något med smink- eller modekoppling.

You begin your mornings staring at the fog […] it will turn a golden yellow and then, finally, like a push-up brassiere, lift” är ett exempel. Taget från en prolog som det känns som att Tyra har vävt in väldigt mycket av sig själv i. En allvetande berättarröst börjar varje kapitel, i kursiv stil, med att berätta lite om tävlingarna, om Tookie eller bara gå på om hur svårt, livsfarligt och underbart det är att bli en modell, en Intoxibella.

Boken är precis som jag trodde att den skulle vara. Alla karaktärer verkar ha någon slags social störning. Tookie har ett kylskåp fullt med snacks och mat i sitt skåp i skolan (jag har diagnostiserat henne med giftstruma) och världens mest ohälsosamma förälskelse. Nu så har det kommit in en karaktär som är väldigt ghetto och säger saker som ”uh-oh” och ”Girrl, you are cuh-ray-zee!” i var och varannan mening. Allas utseenden beskrivs; varenda gång som Tookie rör på sig så nämns hennes stora panna (en fellow-foreheadgirl som Tyra då?), stora fötter och långa, smala kropp (jag tänker på Anne i cycle 15 av ANTM) och ord som ”rosy epidermises” haglar. Just rosy epidermises är nog min absoluta favorit, vilken annan författare hade ens kunnat tänka tanken på att använda det uttrycket?

Vad är väl en bal på slottet? Den kan vara långtråkig och dötrist och alldeles, alldeles underbart cuh-ray-zee. Ska nu fortsätta läsa. Lovar att markera ut lite fina citat till senare.

6 thoughts on “Uppdatering: ”Modelland”

    • När jag såg det namnet så brast jag ut i gapskratt, för det blir bara alldeles för mycket. Kommer dyka upp ett inlägg med ANTM-referenser inom en snar framtid :p

    • Den är helt galen. Har tyvärr inte hunnit läsa något i den under ”jullovet”, men har en 6 timmars bussresa på g snart, så då lär jag nog hinna läsa ganska mycket ur den 😀

  1. Pingback: Mark Reads Modelland « Saras perspektiv

Kommentera

