Vad jag läste 2007

Jag har hittat min läsdagbok från åren 2006-2007 och det är en riktig guldgruva. Jag har inte skrivit särskilt många kommentarer om böckerna, utan här var det kvantitet som gällde. Efter varje månad så räknade jag ut hur många böcker jag läst, hur många sidor som lästs och sedan genomsnitt sidor per vecka och sidor per dag. Dessutom så skrev jag som en kratta, på vissa ställen är texten i stort sätt oläslig.

Vid 2006 så har jag läst ”Stolthet och fördom” för första gången och har i ett hörn skrivit upp små kommentarer om Bennet-systrarna, säkert för att hålla reda på dem.

Jane – vackrast, ser inga brister hos folk, moderns skrytobjekt
Elisabet – intelligentast, bra på piano, ”Eliza”, faderns favorit, inte omtyckt av modern
Mary – mest beläst, religiös, minst vacker
Catherine – ytligast, ”Kitty”
Lydia – ytligast, sötast, moderns älskling

Gillar speciellt hur jag noterat att Elizabeth Bennet är en duktig pianospelare. Är hon verkligen det? Jag har för mig att hon beskrivs som ”duglig”, men det kan ju vara en underdrift antingen av henne själv, Mr Darcy eller någon av systrarna Bingham.

Under 2007 så läste jag 136 böcker, varav de flesta var fantasyböcker. Vid ”Harry Potter and the Deathly Hallows” har jag gjort ett STORT hjärta och det påminde mig om att detta var året som sista Harry Potter-boken kom ut (en annan ledtråd är att jag läste hela Harry Potter-serien två gånger det året och Deathly Hallows en tredje gång). 2007 var även året då jag läste ”Twilight” för första… och andra gången. Utöver det så hann jag med hela Katherine Kerrs serie om landet Deverry, en re-re-re-re-re-reprisläsning av ”Lejoninnans sång” det året också samt paret Eddings samlade verk. Även Liza Marklund verkar ha varit ett populärt namn.

2007 var även året då jag började att blogga. Jag har tydliga minnen av att jag har skrivit blogginlägg om flera av böckerna jag läste efter ”Twilight”; bland annat ”Ciderhusreglerna” och ”Stjärnstoft”. Tyvärr så finns inte de inläggen bevarade, då bloggplattformen kraschade och min blogg försvann.

Allt som allt så läste jag det året 125 sidor/dag och hade som mål att läsa 150 sidor/dag året därefter. Jag kommer inte ihåg hur det gick, men gissar att jag inte nådde upp till den gränsen. Däremot så tänkte jag härmed avlägga ett löfte:

Under 2012 så ska jag återuppta mitt läsdagboksskrivande – i samma skrivhäfte – och återgå till gamla traditioner och räkna ut antal lästa sidor per dag. När året är slut så ska jag ha ett genomsnitt på minst 50 sidor/dag. Så det så.

Kommentera

