Fantasyhöst: Lioness Rampant av Tamora Pierce (1988)

När den sista delen i ”Song of the Lioness” börjar så befinner sig Alanna och Coram långt utanför Tortalls gränser på äventyr. I slutet av förra boken så fick Alanna en gammal karta som visar var the Dominion Jewel, en magisk sten som ger magiker eller kungar ännu mer makt (vilket passar bra då Jonathan av Tortall både är magiker och blivande kung), finns gömd och de är på väg för att hämta hem den till Jonathan. På vägen dit så slår de följe med den ärade kampsportshjälten Liam Ironarm, Thayet, en prinsessa på landsflykt, och hennes kvinnliga livvakt Buri. Hemma i Tortall så börjar frukterna från Thoms magiska experiment i förra boken att skördas… och framtiden verkar mörk.

Alltså: jag älskar andra halvan av ”Lioness Rampant” (Gudinnans förkämpe). Älskar älskar älskar. Tyvärr så kan jag inte beskriva vad det är jag älskar utan att spoila både bok 2 och hemligheterna som dolts sedan förra boken, så jag tar till spoilertext för att berätta lite om mina känslor för händelser i slutet av boken:

Aaaah! Det är så bra. Om jag var Alanna så skulle jag koka över av ilska när det kommer fram att min tvillingbror har återuppväckt magikern som försökte mörda mig, min prins/vän/älskare och hans familj för att ta tronen, samma magiker som jag dödade i en duell för ett år sedan, ett dåd som har förföljt mig sedan dess. Åh, delen där Alanna och Roger av Conté möts igen, ansikte mot ansikte, efter den fatala duellen är bara så bra.

”So,” Roger said, his light voice poisonous, ”you survived. What a pity.”
Alanna grinned with relief. She didn’t have to pretend everything was fine and she liked this man. Open war was declared. ”Hello, Roger. You look pale. Not enough time in the sun?”

Den första halvan av boken är jag inte så förtjust i, utan det är först när sällskapet återvänder tillbaka till Tortall som det börjar att ta sig. Slutet är lite utav en gråtfest, fastän jag endast grät vid ett av alla dessa tillfällen jag vanligtvis gråter åt. Kanske så har jag vant mig, kanske så har jag växt upp. Kanske så nöjer jag mig inte med dessa scener – kanske tycker jag att de saknar något. Jag vet inte, men jag håller fast vid att jag tycker att bokserien är en perfekt start för unga fantasyälskare.

Jag gillar hur Alanna tar de hon vill ha ur bägge världar; den ”kvinnliga” – med fina klänningar – och riddarvärlden, utan att det känns onaturligt. För som Alanna själv säger när hon blir ifrågasatt; bara för att hon ibland bär klänningar när hon är i hemmets lugna vrå så gör det väl inte henne till en sämre krigare? Och som hon svarar på frågan om vem hon klär upp sig för; måste hon klä upp sig för att imponera på en man, kan hon inte klä upp sig för sin egen skull – för att hon vill det? En annan sak jag gillar är hur Alanna under bokseriens gång har flera sexpartners (än en gång; ja, det är en barnbok, det existerar inga sexscener, bara antydningar om att hon delar rum och säng med personer av manliga könet) utan att få tillbaka något negativt för det. Jag tycker att det är väldigt uppfriskande.

Jag har hittills hållt mig borta från fortsättningen, för det finns en tetralogi som utspelar sig ca 10-20 år efter händelserna i denna bok, men jag tror att jag får ta och läsa dem också. Det känns som att jag måste få reda på vad som händer med Alanna och mina vänner. Det kommer även att vara ett bra test på om Pierce verk håller i vuxen ålder när man inte har någon anknytning till böckerna sedan tidigare.

PS! En sak bara: är det inte lite konstigt att George (ca 30 år i sista boken) flera gånger kallar Coram – som var 35 år i början av första boken som utspelar sig ca 12 år tidigare – för ”lad”? Är det inte samma sak som ”gosse” på svenska? Menar han det som i ”gamla gosse”? Vem vet, jag tycker i alla fall att det är väldigt malplacerat.

Kommentera

