Upptäckter innan läggdags

Saker som jag upptäckte så här just innan midnatt och just innan det var dags för mig att lägga mig i sängen med min bok och läsa:

1. Författaren till Lejoninnans sång, min favoritserie från mina tidigaste lästider, heter inte alls Tamara Pierce som jag alltid har trott utan Tamora Pierce.

2. Jag äger endast tre böcker av författare vars efternamn börjar på N. Varför? Är det ovanligt med efternamn som börjar på N? Skriver författare som har efternamn som börjar på N böcker inom genrer jag inte läser? Diskriminerar jag författare som har efternamn som börjar på N? Nu har ju David Nicholls i alla fall kommit och gett Audrey Niffenegger lite sällskap då hon varit helt solo bland N-författarna tidigare.

3. George R.R. Martin har blurbat Robin Hobbs ”Royal Assassin”! GRRM tycker att Hobbs (hon har inte förtjänat privilegiet att bli kallad vid smeknamn eller förnamn ännu) böcker är ”like diamonds in a sea of zircons”. Jag tror att jag ska ta och börja leta efter Martin-blurbar, för han verkar ha bra smak.

4. På tal om blurbar. Jag är nästan helt säker på att jag har sett en Helena Dahlgren-blurb på ”En dag” vid ett tidigare tillfälle. Är det bara jag som har sett i nattmössan? För inte finns det någon sådan blurb på det pocket jag har fått hem.

Nu är min lista över böcker jag äger uppdaterad så den innefattar alla böcker som vistas inom mina bokhyllor. Förhoppningsvis så ska inte ”Blood Promise”-fiaskot upprepas. Det finns tyvärr inte att följa i bloggen, då dokumentationen av min förvirring i den stora frågan: ”Äger jag eller äger jag inte fjärde delen i ”Vampire Academy”-serien?” skedde på Twitter. Jag, som har gjort mitt konto privat på något vänster och inte vet var jag ställer tillbaka det, kopierar in en recap:

saraaandersson: Hm… Har jag köpt fjärde boken i ”Vampire Academy”? Kommer någon ihåg om jag har bloggat om det? #dåligtminne

saraaandersson: Irriterande! Står ej med i min lista över böcker jag äger, men har varit dålig på att uppdatera. Har för mig att jag har köpt. Neej…eller?

saraaandersson: Nackdelen med att ha sina böcker utspridda över två städer: sådana här situationer uppstår.

saraaandersson:  Har sovit på saken och kommit på att jag nog inte äger ”Blood Promises” ändå. Lärt mig avmin läxa. Listan bör uppdateras noggrant.

(Är ännu inte helt säker på hur det står till med ”Blood Promises”. Får ta och vänta med att beställa boken tills jag har kollat upp det hela, så att jag inte får dubbletter).

11 thoughts on “Upptäckter innan läggdags

    • Jag brukar annars ha hur bra minne som helst. Min lillasyster har ringt någon gång och frågat mig exakt var i min bokhylla en viss bok står och jag brukar kunna svara nästan på centimetern var den går att hitta. (Nu är det förståeligt om hon ringer – men ska nämnas att böckerna tidigare stod i alfabetisk ordning – så ologiskt).

      Det är bara med ”Blood Promise” det inte fungerar. För jag vet att jag satt och vägde fram och tillbaka och fram och tillbaka flera gånger i somras och funderade på om jag skulle köpa den – och jag kan inte minnas vad jag bestämde mig för. Kanske kan gå in på Adlibris och kolla i beställningsarkivet.

      • Tack! (Jag får svara här, för det verkar inte gå att svara på din kommentar, måste ta och ändra så att kommentarerna kan ha fler led)

        Jag har länge tänkt beställa från Book Depository, men har inte vetat om de är bra. Tack så mycket för rekommendationen! 😀

  1. Straigt from the horse’s mouth här. Jag var blurbad på omslaget till den inbundna utgåvan av En dag. I pocketen finns jag med, men då på insidan av boken, på en särskild blurbsida. Ser givetvis mycket allvarligt på denna blurbförflyttning. 😉

    • Känns skönt att veta att jag inte ser imaginära blurbar på böckerna i bokhyllorna, brukar vara ganska snabb att reagera på just ditt namn när det dyker upp 🙂

      Vilken fräckhet! 😉

  2. Åh det är så härligt att se att det inte bara är jag som är helt snurrig i bollen ibland med böckerna. Antar att det är en boknörds problem. Det är kanske nu som vi måste inse att vi har beroendeproblem ? 😛

    • Haha, de olika kriterierna för ett beroende går ju faktiskt att passa in på oss boknördar ganska bra.

      ”Upptagenhet. Personen är helt upptagen av aktiviteten i fråga. Det mest av ens vakna tid går åt till att fundera över aktiveteten.”

      och

      ”Återfall. De flesta som är beroende av något försöker någon gång sluta. Återfall är mycket vanliga, och leder ofta till att samma nivå av missbruk återupptas.”
      (Vilket mycket väl kan beskriva ett försök till köpstopp)

      😀

      • Undra! Överlåtande av alla ens betalkort till annan person och sedan klara sig med sitt bibliotekskort tills köpbehoven försvinner?
        Alla andra alternativ jag kom på lät alldeles, alldeles för stränga. (Göra sig av med sin beroendesubstans – hell no!).

Kommentera

