Låt oss prata om Breaking Dawn

Jag satt och knåpade på ett inlägg om Breaking Dawn: Part 1, den till synes mest hatade filmen just nu, men hade svårt att få ihop det då det trots allt var 3 år sedan jag läste boken och ännu inte har sett filmen. Så jag tog en paus och under denna paus hittade jag vardagsrebellens recension av filmen som sa exakt allting jag ville få sagt, men så mycket bättre.

(På ett sätt så känns det nästan lite… fult att försvara Twilight, då jag kan hålla med om konstiga könsroller i mångt och mycket – t.ex. Bellas pappa som har bott själv i närmre 20 år, men ändå inte kan laga mat eller städa och låter sin tonårsdotter/hushållerska sköta allt hushållsarbete själv medan han ser på TV.)

Update: Klipper in min kommentar här också:
Många av verkar ju helt ha missat att det är Edwards pojkdröm som besannas och att det är han som har en purity ring i förhållandet.

Sedan så tycker jag att det är lite … dumt att klaga på möjligheten till en abortmotståndspropaganda i boken och filmen, med tanke på att det är en amerikansk bok av en kvinna tillhörande en annan religion än vad de flesta svenskar (medelsvensson är väl ateist, agnostiker eller sekulariserad protestant) så är det väl ändå inte så konstigt att vissa teman finns med som kanske inte skulle finnas med i en svensk ungdomsbok/-film. Abort är ju ett hett ämne inom vissa religioner – kommer att tänka på en kompis som var på high school year i USA och blev utfryst av några katolska skolkamrater och hennes katolska värdsyskon när det kom fram att hon var för abort.

Om det nu är så att Meyer försöker att slå ett slag för pro-life rörelsen så kan vi ju inte direkt censurera ut det från filmen – på samma sätt som vi inte kan ändra på handlingen helt och göra så att Bella tar bort fostret, för då skulle det ju inte bli någon film. Vi får väl stå ut med det – för vi kan ju inte förbjuda att böcker innehållande tjejer som inte vill göra abort skrivs. (Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt, nu svamlar jag mest. Klockan är ju mycket.)

Kommentera

