”Nya Harry Potter”?

Jag har flera gånger på sista tiden hört talas om den nya franska serien om 14-åriga Oksa Pollock, skriven av Anne Plichota och Cendrine Wolff, och de jag har hört nämna den – dock mest barn och yngre ungdomar – har gett den epitetet ”den nya Harry Potter”.

Jag, med min fanatiska kärlek för bokserien om den glasögonprydda trollkarlen, ställer mig som alltid lite tvivlande till det där, men även nyfiken. Denna nyfikenhet trissas upp ännu mer när det är så otroligt svårt att hitta information om bokserien och ännu mer när de bara verkar ha första boken på tyska och svenska på Adlibris.

Är det någon som har läst den eller har ett barn som har läst den och kan ge mig ett svar på saken? Påminner serien om Harry Potter – det vill säga: magisk värld som man kan sugas in i även om man är 20 år gammal och klart äldre än böckernas målgrupp (9-12 år enligt Adlibris, men då jag precis läst en bok för barn i samma – om inte yngre – åldrar och älskat den så kanske man inte ska stirra sig blind på det där)? Eller är det bara samma gamla vanliga utslitna liknelse som dyker upp varje gång en barnbok/ungdomsbok med trolldomskunniga ungdomar släpps? Läsvärd?

3 thoughts on “”Nya Harry Potter”?

    • Där ser man. Då verkar det kanske inte så lovande:( Jag tyckte mig kunna tyda en av de spanska kommentarerna som att det inte alls fanns någon Harry Potter-feeling över boken. 😦

      Tack för länken!

  1. Pingback: Oksa Pollock: Det sista hoppet av Anne Plichota och Cendrine Wolf (2010) « Saras perspektiv

Kommentera

