May the odds be ever in your favor

Aaaah! Nu är den här! The Hunger Games officiella trailer!

Och jag är så nöjd, så jättenöjd. Det var bättre än jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Jag måste erkänna att jag faktiskt bröt ihop i slutet av trailern och kunde inte hålla tillbaka en snyftning. Så här sitter jag, med tårar i ögonen, och vet inte om jag gråter för att jag är lycklig över att de inte har förstört än av nutidens bästa ungdomsserier genom att fokusera på action och romantik – för vad jag ser så verkar de istället fokusera på karaktärerna och stämningen (bara det faktum att de knappt visar något av Peeta i trailern visar ju på det) – eller om det är för att jag är rörd, för rörd är jag också. Jag har gåshud (på anatomiskt språk: min arrector pili har fått jobba) för det här kan bli så bra. bra.

Jag gillar speciellt den där klaustrofobiska, nästan kliniskt sterila känslan över the Reaping, där alla står i sina homogena, nästan färglösa, kläder. Det känns så militäriskt, så diktatoriskt på något sätt; känslolöst i en så känsloladdad situation, så Panem.

(Alltså: jag har nu sett den tre gånger och jag snyftar till varenda gång på samma ställe: nedräkningens tre sista sekunder: Prim, Gale, Katniss och så när hon och Peeta ger sig iväg. Den här filmen kommer inte gå snällt åt på mina tårkanaler kan jag säga)

4 thoughts on “May the odds be ever in your favor

  1. Jag med! 😀

    Och ja, just nu har jag så mycket som jag ser fram emot att jag funderar på att skriva värsta nyårsinlägget med allt jag ser fram emot under 2012. 😉

Kommentera

