Bones: Säsong 6

Sedan jag kom tillbaka till Umeå i början av september så har jag haft Bones som kvällsserie, det vill säga: den serie som jag ser på ibland på kvällen innan jag går och lägger mig, de gånger då jag inte läser. Det har tagit nästan 2 månader för mig att se 23 avsnitt, vilket delvis har haft sin grund i att jag inte har tyckt att säsongen har varit lika bra som de tidigare (faktiskt så har jag märkt av en minskning i engagemang från min sida sedan fjärde säsongen, med vissa avsnitt som undantag) och delvis för att jag inte har haft så mycket tid.

Vad tyckte jag om sjätte säsongen då? Jo, om jag ska vara ärlig så kommer jag inte ihåg särskilt många avsnitt. För mig så har det mest varit småsaker, så som karaktärernas utveckling och minspel i scener, som har dröjt sig kvar och inga större storylines… Jag tror faktiskt inte att det har funnits några avsnitt i säsongens första hälft där jag ens kände att jag var särskilt emotionellt investerad.

Det är de små sakerna; den sorgsna blicken som Brennan får varje gång som hon ser Booth och Hannah tillsammans, när hon inte vill erkänna för sig själv att hon är avundsjuk, den avgudande blicken som Hodgins då och då ger den allt mer gravida Angela och så de där leendena som Booth och Brennan delar med varandra.

Jag ska avsluta denna första spoilerfria del med att säga att jag har insett att min obligatoriska crush, för jag har alltid något jag crushar på i alla tv-serier, inte är Booth. Nej, det är och har alltid varit den otroligt blåögda Dr Jack Hodgins. Nu när detta är sagt så utfärdas en stor SPOILERVARNING. Spoilers kommer tyvärr inte vitmarkeras, för då blir hela texten vit.

Måste börja med att säga att mitt första och enda gråtögonblick, fram till de sista avsnitten, i denna säsong var scenen i slutet av ”The Doctor in the Photo” där Brennan erkänner för Booth att hon insett att hon vill vara med honom – och han svarar att han har Hannah nu och att hon missade sin chans. Det ögonblicket har blivit uppbyggt i flera avsnitt innan detta: med små ledsna blickar från Brennan när hon ser på Hannah och Booth, med de medlidande kommentarerna från alla runt omkring dem och med den bitterljuva omvända scenen i förra säsongen; där det var Booth som fick sitt hjärta krossat på samma ”förlåt, jag älskar dig, men du måste förstå att jag inte kan”-sätt.

Vet ni hur lycklig jag blev i avsnitt 6×22, ”The Hole in the Heart”? Inte för att Vincent Nigel-Murray dog, för det var sorgligt och ett av de få ögonblick där serien var tillbaka på gamla nivåer. NEJ, för att Booth och Brennan tog steget. ÄNTLIGEN! Det tog ju bara 107 avsnitt för det vi alla har väntat på; Booth och Brennan spenderar natten tillsammans och verkar hur myspysiga som helst i avsnittet efter! Jag vet att det måste vara jättemånga som blev besvikna på hur det hela hanterades; hemlighetsfullt, outtalat, visat i små gester och tonfall efteråt och i det efterföljande avsnittet, men inget visat. Inga kyssar, ingen het sexscen. Bara klippt från hur Booth ligger ner med armarna om den gråtande Brennan i sängen… och sen scenen där Brennan ler finurligt mot Angela och precis ska berätta vad som hände – och så blir vi tittare utslängda från samtalet tillsammans med Hodgins.

Jag gillar faktiskt det där. Vi behöver inte se det för att förstå. Så mycket utav Booth och Brennans relation under alla dessa år har ju byggt just på det; sättet de tar på varandra, blickarna, samtalen, röstläget. Varför ändra på det? Alla måste ju ha märkt att dynamiken förändrades efter den scenen. Jag upplevde det i alla fall som att de tog på varandra, pratade med varandra och vistades omkring varandra på ett annat sätt efter natten tillsammans. Och så cliffhangern för nästa säsong: lilla Michael Hodgins nya, blivande lekkamrat.

Nu håller jag bara tummarna för att de inte schabblar bort det här. Så många serier har fallit i den fällan när deras will-they-won’t-they-par äntligen tar steget in i ett förhållande och de nu måste söka spänning på annat håll och det blir en hel massa velande fram och tillbaka med uppbrott och svek. Inget sånt här nu: ge mig lyckliga Booth och lyckliga Brennan. Tack.

6 thoughts on “Bones: Säsong 6

  1. Pingback: The drawing of the five | Book me up!

  2. Hej, det var ett tag sedan. Jag saknar dig. 😀

    Jag bestämde mig faktiskt för att efter att ha läst det här inlägget ta mig i kragen och köpa säsong sex av Bones jag också. Jag hade innan dess sett upp till säsong fem, sett bitar av säsong sex men liksom tröttnat lite. Jag kände att inte så mycket hände, de bara spelade så mycket på Bones och Booths kemi att det ibland blev för mycket. Så jag hade ett litet avbrott från serien.

    Just nu är jag på avsnittet the hole in the heart och jag ser fram emot det. Jag vet vad som händer men jag har aldrig sett hela avsnittet, samma sak med säsongsavslutningen. Trots att jag älskar säsong två och tre mer så känns det ändå bra. Jag håller helt med dig i dina synpunkter. Vissa ögonblick så är den gamla magin tillbaka men ibland känns det tröttsamt. Trots det så älskar jag fortfarande serien. Bones och Booth kommer för alltid att vara ett av mina favoritpar.

    Jag måste ju erkänna att jag även har sett första avsnittet av säsong sju och jag gillade det, mycket. Har du sett det än? Tittar du genom streaming? Eller väntar du alltid på boxen? Hoppas att vi kan börja mejla varandra igen. Hoppas allt är bra.

    Kramar, Julia.

    • Hej Julia! Jag har saknat dig med, förlåt för att jag är så otroligt efter och inte har mailat tillbaka – för jag gissar att det var jag som fick det sista mailet.
      Jag kan ta och maila till dig så snart jag kommer hem, nu är jag hemma under helgen och har ett ganska fullproppat schema .:)

      Jag tycker att serien har förändrats och trots att det kommer att ändra dynamiken i serien så tror jag att låta Booth och Brennan bli tillsammans var det bästa de kunde göra – hur länge till skulle de kunna hålla på och dra ut på det innan det blev löjligt? Särskilt som både Booth och Brennan är singel och båda har erkänt till att de älskar den andra.

      Jag ska se på första två avsnitten av första säsongen till veckan. Jag brukar ju vänta på DVD-boxen, men nu så *host*. Har du något förslag på en bra streamingsida?

      Hoppas allt är bra med dig! 🙂

      • sidereel.com/bones är den bästa sidan tycker jag. det är bara att leta upp en bra; megavideo eller videobb brukar vara de som fungerar snabbast och har bäst upplösning. 😀

Kommentera

