Läsare, ego sum

Nu har även jag tagit och gjort Enligt O:s läsenkät. Trevligt initiativ! Enkäter är alltid roliga.

Snabb / Långsam
Läser alla ord / Skummar en del    – förutom om det blir långtråkigt och alldeles för mycket detaljer, då hoppar jag över lite. 
Gillar långa beskrivningar / Hoppar över det som inte får handlingen framåt
Kommer ihåg detaljer / Kommer ihåg i stora drag    – beror faktiskt på. Jag kan komma ihåg små, små detaljer ordagrant från vissa scener, men bara ha en vag bild kvar av andra. 
Undviker tjocka böcker / Läser gärna tegelstenar
Tycker om tunna böcker / Tycker tunna böcker ofta saknar något
Idealboken är på mindre än 400 sidor / Idealboken är på mer än 400 sidor   – beror helt på vad det är för någon slags bok och vad den handlar om. Fantasy? Över 400 sidor. Skönlitterär diskbänksrealism eller deckare? Under 400 sidor tack. 
Tjuvkikar på slutet / Läser aldrig slutet förrän boken är just slut  – jag avskyr att få veta saker i förväg och blir alltid lika sur på mig själv när jag lyckas spoila mig själv genom att läsa saker jag inte borde (typ forumet på Westeros.org) på Internet.
Väljer efter omslag /Skiter fullständigt i ytan  – böcker som ser tråkiga ut har ett stort disadvantage. Lägger ju ofta ut 20 kr extra när jag köper böcker för att få en upplaga med snyggt omslag. 
Läser baksidestexter / Undviker baksidestexter   – eller jag brukar skumma dem och bara ta upp viktiga key words.
Väljer boken efter rekommendation / Vill helst välja själv  – rättelse: jag väljer oftast böcker som jag har läst om någon annanstans, då min läslista växer med 10 böcker i veckan och då blir det oftast de som någon annan nyss har tipsat om som blir inköpt.
Rekommenderar ofta böcker till andra / Rekommenderar sällan böcker     – nu räknar jag inte med blogginlägg. Jag rekommenderar sällan böcker till personer jag inte känner (eftersom boksmak är så individuellt) och majoriteten av mina vänner har en boksmak som inte går hand i hand med min egen, så det blir ganska lite rekommendationer från mig.
Hör det jag läser i huvudet / Hör aldrig det jag läser   – och när jag läser ”Harry Potter and the Chambers of Secrets” så hör jag av någon anledning Alan Rickmans röst. Gillar det faktum att jag har perfekt engelskt uttal i huvudet, men inte när jag pratar.
Gillar ljudböcker / Gillar inte ljudböcker   har aldrig gett det en ärlig chans, men jag kan inte koncentrera mig, stör mig ofta på uppläsaren och tycker att det går alldeles för sakta alt. betonar fel saker.
Läser alltid på svenska / Läser på flera språk
Är bra på att komma ihåg böcker jag har läst / Glömmer lätt både titlar och författare
Skriver upp det jag läser / Skriver inte upp det jag läser
Läser varje dag / Läser mer sällan    – fast olika mängd. Har blivit mycket 10-minuters stunder i sängen på sista tiden. Ska försöka bli bättre på att hitta tid.
Tycker läsning är avslappnande / Tycker läsning är ansträngande

(Gillar att en av de få sakerna jag kommer ihåg från mina latinlektioner är att ego sum betyder jag är  – och att man får sätta orden precis i vilken ordning man vill. )

2 thoughts on “Läsare, ego sum

Kommentera

